Op de draaitafel #36: American III: Solitary Man - Johnny Cash

Misschien is dit album van Johnny Cash wel m'n favoriet. Sowieso ben ik meer fan van zijn werk bekend als de 'American' albums. Als ik een keuze zou moeten maken tussen de zes prachtige albums uit deze serie zou ik waarschijnlijk gaat voor dit derde deel. Met als titel de wereldberoemde hit van Neil Diamond. Je zou dit album in twee delen kunnen opdelen. Het 'epische' gedeelte en het 'lay-back' gedeelte. Het 'epische' gedeelte bevat nummers als 'I Won't Back Down', 'I See A Darkness', 'One' het nummer van U2 wat cash prachtig vertolkt heeft en natuurlijk 'The Mercy Seat' een bijna angstaanjagend nummer met een visie op de dood en de hemel. Deze nummers vormen de kern van het album, vormen één geheel wat gaat over leven, dood, liefde en het intense christelijke geloof van Cash. Het andere gedeelte is misschien bedoelt om een andere kant van het leven te laten zien. Met rustige nummers met allemaal een 'countrysausje'. Bijvoorbeeld, 'Would You Lay Withe Me' en 'Fields Of Diamond'. Het album geeft mij dus twee gevoelens. Een gevoel van intensheid en kippenvel, wat me laat nadenken over hoe m'n leven eruit gaat zien en wat erna komt. En een gevoel van rust en geborgenheid. Het vormt op sommige momenten een groot contrast. Als ik het erg overdreven wil uitdrukken, een achtbaan van emoties. Één ding is duidelijk; hij merkt dat de dood eraan zit te komen. Hij blikt terug op z'n leven en wat erna komt. Cash wist het zeker dat zijn leven niet meer lang zou duren en het kwam ook uit. Nog geen drie jaar na het uitkomen van dit album overleed hij. Toch lijkt het alsof Cash er vrede mee heeft; hij is ervan overtuigd dat er een beter oord is na de dood. Je merkt ook bovenal de toewijding van Cash en de muzikanten op dit album. Samen hebben zij één prachtig geheel weten te maken.

Ik moet zeggen dat dit album een heel speciaal plekje heeft in m'n hart. Als ik het draai word ik gevuld met een gevoel van euforie en iedere keer weer ben ik verbaasd hoe ongelooflijk veel het met me doet. Misschien houd ik wel net zo veel van dit album als van de muziek van Bob Dylan. Ik weet bijna zeker dat er maar weinig albums zijn die me zo dierbaar zijn als deze.

Cijfer: 10 

            

Reacties

Populaire posts