Nummer van de dag #4: Old Man - Neil Young

Iedere wereldberoemde artiest heeft nummers die iedereen kent. Als artiesten dan iets met die nummers doen of een ander genre uitproberen worden ze door jan en alleman bekritiseerd omdat ze niet hetzelfde, vertrouwde blijven doen. Neil Youngs bekendste nummers zijn ongetwijfeld 'Heart of Gold' en 'Old Man'. Ik durf te zeggen dat de ware fans van Neil Young allang uitgeluisterd zijn, misschien wel een beetje ziek van deze nummers worden. Dat heb ik in ieder geval wel met 'Blowin' in the Wind' van Dylan. Dit nummer is veel te veel beluisterd en veel te veel gedraaid zonder de ware boodschap van het nummer in acht te nemen. Dit is ongetwijfeld hetzelfde met dee overbeluisterde nummers van Young. Maar ik moet zeggen dat ik geen groot fan ben van Young en al helemaal niet bekend ben met al zijn werk. Misschien ben ik zelfs wel een leek op het gebied van deze man zijn muziek. Als leek kom je al gauw uit bij het bekendste werk van een artiest, bij hem moet dit de lp 'Harvest' en natuurlijk het nummer 'Old Man' zijn. Het nummer met als vertaalde titel 'Oude Man'. Een oude man, veel meegemaakt in zijn leven, intrigerend en wijs. Over zo'n figuur kun je heel goed een nummer schreven. En toen Neil Young dit deed veranderde hij de muziek voor een klein gedeelte. Misschien kom ik ooit nog toen aan het minder bekende, misschien zelfs betere werk van de man, maar voor nu ben ik meer dan tevreden met 'Old Man'. Want dat het een prachtig nummer is, is zeker.
       

Reacties

Populaire posts