Jazz, meer dan muziek #1: Miles Davis, de man die de jazz veranderde, de jaren 40 tot 1960


ander stuk over te schrijven. Charlie Parker was toen de grootste, stond aan de wieg van de bebop en heeft ontzettend veel jong talent aan de wereld laten zien. Een ander talent waar Miles erg tegen opzag was Clark Terry. En ja, Terry was ook trompettist. Davis begon dus eind jaren veertig in de band van Parker. Hij was een echte bebopmuzikant. Het tempo lag hoog, veel akkoorden, een hoop 'herrie'. In 1949 had hij zichzelf bewezen als muzikant en bandlid en kon hij beginnen als soloartiest. Hij werd een zeer vooraanstaand figuur in de jazzwereld. Een meester op z'n instrument. Er is echter ook een keerzijde aan de medaille. Juist doordat hij zoveel speelde in de grootste jazzclubs kwam hij in aanraking met heroïne. Hij ontwikkelde een hardnekkige verslaving, het werd op een gegeven moment zelfs zo erg dat z'n spel achteruit ging.

op. Hierin speelde onder andere John Coltrane. Met dit kwintet ging hij zich langzaam maar zeker ontwikkelen naar cooljazz. Een tegenreactie op de hardbop. Het spel van cooljazz is over het algemeen rustiger dan dat van bebop en kent minder akkoorden. Cooljazz is dus een mindere aanslag op je gehoor. Dit had albums als 'Birth of the Cool', Round 'Bout Midnight', 'Miles Ahead', een samenwerking met Gil evans, 'Relaxin'' en 'Milestones' tot gevolg. Ook schreef en speelde Davis in 1958 de soundtrack voor de film 'Ascenseur Pour L'echafaud'. Op dit album komt de relaxte, zachte, en mooie klank van de cooljazz echt naar voren.
Nu komen we dan eindelijk uit bij maart 1959 uit. Davis begint met Cannonball Adderley, John Coltrane, Bill Evans, Paul Chambers en Jimmy Cob aan de opnames van 'Kind of Blue. De artiesten krijgen niets meer dan een paar aanwijzingen op papier voorgeschoteld. Davis geloofde in de kracht van het improviseren. Kind of Blue werd op twee dagen opgenomen. Kun je nagaan, twee opnamesessies die een album voortbrachten wat de hele muziek zou veranderen. 'Kind of Blue' heeft de kracht van een groep ongelooflijk getalenteerde, geniale muzikanten bij mekaar brengen. Muzikanten die elkaar haarfijn aanvoelen en perfect op elkaar in kunnen spelen. Het geluid van 'Kind of Blue' ontstond spontaan, bijna toevallig. En dat bijna toeval bracht een meesterwerk voort. Een album waaraan alles klopt. Een album wat bijna perfect is.

En daarmee komen we aan het eind van deel een van deze serie. Volgende keer zal ik de carrière van John Coltrane bespreken.
Reacties
Een reactie posten