Is oude muziek per definitie achterhaald of niet meer actueel?

Veel van de cd's en platen die bij mij in de kast staan, bevatten muziek van voor mijn geboortejaar 1999. Ik ben nou eenmaal met deze muziek opgegroeid en opgevoed. En de muziek die tegenwoordig in de hitlijsten spreken me over het algemeen niet aan, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Dan komt de vraag natuurlijk op: Is oude muziek dan nog wel actueel en van deze tijd? Het antwoord daarop is duidelijk, muziek is tijdloos. Onderwerpen die in de jaren-60, 70 en 80 zijn geschreven gelden nu nog steeds. Ik neem als voorbeeld het album 'What's Going On' van Marvin Gaye. Dit album komt uit 1971, 28 jaar voordat ik het licht van de wereld zag en de Vietnamoorlog was nog volop in gang. Dit album belicht onderwerpen als: oorlog, liefde, milieuvervuiling en religie. Deze onderwerpen speelden toen een grote rol, maar ook nog steeds nu. Sterker nog, deze onderwerpen horen bij de dagelijkse gang van zaken. Dit album is één van de zovelen tijdloze albums. Een ander voorbeeld van een tijdloos album is natuurlijk 'Blonde On Blonde' van Dylan. Ik denk niet dat ik moet uitleggen waarom.

Nu komt de vraag of nieuwe of popmuziek van deze tijd dan slecht is. Nee, lang niet alles. De hitlijsten staan vol met nummers die een kind van zes nog zou kunnen schrijven, maar dat geldt ook voorde hitlijst van de jaren-60. Maar er zijn jonge artiesten die nog in staat zijn om tijdloze muziek te maken in deze tijd. Denk aan : Adele, Passenger, Tim Knol, Tangarine en natuurlijk Douwe Bob waar ik een aantal dagen terug nog een bericht aan gewijd heb. Deze artiesten hebben de potentie om 'blijvertjes'. Artiesten die over 50 jaar nog beluisterd worden. Ik ben er overtuigd over veel van de artiesten die nu hits scoren geen woord meer gezegd gaat worden in de komende decennia. Denk maar dat er in de jaren-60 genoeg eendagsvliegen zijn geweest.

Artiesten die iets betekend hebben voor de muziek,vernieuwend zijn geweest en hun tijd vooruit waren, zullen nog een ongelooflijk lange tijd beluisterd worden en over worden gesproken. Hun muziek is tijdloos en nog steeds actueel  Artiesten die nu leven en aan het begin van hun carrière staan hebben deze potentie ook. Het belangrijkste is talent en vernieuwen kunnen én durven zijn. De zoveelste hit met een hoop poespas zullen vergeten worden,de pareltjes zullen blijven bestaan en de tand des tijds doorstaan.                  

Reacties

Populaire posts