Dream House - Jacques Mees

Er zitten veel voordelen aan het hebben van een blog. Het mooiste voordeel is natuurlijk dat ik de
kans krijg om mijn liefde voor muziek met veel mensen te delen. Maar dat ik gisterenmiddag de nieuw E.P. 'Dream House' van Jacques Mees binnenkreeg een paar weken voor de releasedatum is ook een groot voordeel.

Jacques Mees wordt ook wel 'de Dylan van de lage landen' genoemd. Zo'n titel is een grote eer, maar kan ook een nadeel zijn. Mensen krijgen al gauw de indruk dat je een artiest bent die alleen maar cover van Dylan speelt. En ja, Mees is een Dylan tributezanger, maar deze E.P. bewijst ook dat hij in staat is om prachtige zelfgeschreven nummers uit te brengen. Hij bevat 4 nummers, waarvan 3 zelfgeschreven en 1 de tekst door Ad Kolen en muziek door Jacques Mees. Nummers met een countryachtige steil met de rauwe stugge stem van Mees. Van de stem moet je houden, dat is een smaakgevalletje. Bij mij valt z'n stem positief in de smaak. Het nummer 'Bike Rider' beschrijft in mij ogen een pelgrim, of in ieder geval een reiziger die het niet zo nauw met de wet neemt. 'Up To You' is niet door Mees zelf geschreven. Ik weet eigenlijk niet echt wie Ad Kolen is. De tekst blijft voor mij een raadsel. Dit is niet echt een negatief punt; er zijn zoveel nummers waar ik geen snars van snap en toch zeer goed vind. 'Dream House', het titelnummer, is geschreven op tour in Franrijk. Het gaat over het cliché een droomhuis. Ja, wie wil nou niet een huis wat precies aan zijn of haar eisen voldoet. Dit beschrijft hoe het huis eruitziet, maar het wekt ook het gevoel hoe mooi het daar wel niet moet zijn. Zijn dromen zijn liedjes schrijven samen met een goeie vriend misschien, maar de tekst laat me ook denken aan wat mijn ultieme droom zou zijn in een huis. Een grote muziekkamer natuurlijk, met ruimte voor alle platen. Waar ik in een isolement de muziek kan luisteren waar ik vertrouwd mee ben geworden. 'Sneaked Out of Heaven's Door' vind ik de beste van de vier. Een erg persoonlijke tekst die over een slechte vader-zoonrelatie die gelukkig uiteindelijk weer goed komt door een zeer special ervaring. Ik weet natuurlijk niet de ware boodschap achter de nummers, die wil ik ook niet weten. De betekenis is aan de luisteraar zelf. Dat is de kracht van een goeie singer-songwriter. Al met al is het een zeer goed staaltje muziek. 

Cijfer: 8

'Dream House' is vanaf 23 november te koop. Voor verdere informatie, zie hier.    

Reacties

Populaire posts