Nummer van de dag #7: I'm Old Fashioned - John Coltrane

Sinds vrijdag heb ik vrijwel alleen naar 'Shadows in the Night', het nieuw album van Bob Dylan
geluisterd. Toch was er nog even tijd voor het prachtige 'Blue Train' van John Coltrane. Het eertse en gelijk ook laatste album wat hij voor het legendarische label 'Blue Note' opnam. Toen kant twee op de draaitafel lag was het nummer 'I'm Old Fashioned' hetgeen wat me deze keer het meest pakte, het enige wat rustige nummer zo je wilt ballade op dit album. En wat valt er te zeggen over een nummer zonder tekst? Nou, instrumentale nummers, met name jazz, kunnen soms veel meer zeggen dan woorden alleen. Wat zou de boodschap van dit nummer dan kunnen zijn? Eerlijk gezegd heb ik geen idee, maar goed klinken doet het wel. Er is iets aan jazzmuziek wat niet te vatten is, wat niet met woorden valt te beschrijven. Iets wat iedere keer weer veel in me los laat. En dat is met dit nummer hetzelfde geval. Prachtig, dat is het enige wat ik erover kan zeggen...

    

Reacties

Populaire posts