Gedachten over Dylan #29: Dylan en de soulmuziek

De afgelopen paar dagen heb ik niet ontzettend veel naar Dylan geluisterd, ik heb namelijk een
behoorlijk aantal nieuwe lp's gekocht. Toch zat daar wel een elpee van Dylan tussen. 'Nashville Skyline', tot eergisteren nog niet op vinyl in mijn bezit. Ik heb altijd veel gehad met dit album. Misschien ligt het er aan dat Dylan compleet anders dan anders hierop klinkt, of het prachtige gedicht van Johnny Cash die zijn met vriendschap en de invloed van Dylan op de muziek op een hele speciale en ware manier beschrijft. Vorige week heb ik op Valentijnsdag  'Lay Lady Lay'
uitgeroepen tot mijn ultieme liefdesliedje. Maar ook 'Girl From The North Country, zowel de versie van 'Freewheelin' als 'Nashville Skyline, zou het ultieme liefdesliedje kunnen zijn. En de versie op 'Nashville Skyline' laat de goede vriendschap van Cash en Dylan blijken, het lijkt wel alsof hun stemmen gemaakt zijn om samen te zingen. Bij die grote aankoop elpees zat ook een verzamelaar van Soulgroep Gladys Knight & The Pips. Tijdens het schrijven van dit bericht passeert ie m'n oren voor de tweede keer. Soul en Gospelmuziek is één van m'n grote muziekliefdes, ook één van mijn eerste. Veel van de nummers op deze plaat zijn opgenomen rond de periode dat Dylan de studio indook om 'Nashville Skyline' op te nemen. Ik vraag me af of Dylan naar deze nummers geluisterd heeft toen hij met deze nieuwe vorm van Countryrock bezig was. Er schuilt er wereld van verschil tussen deze twee soorten muziek. Zo komt de gospel en dus ook soulmuziek uit de evangelische Afro-Amerikaanse kerk en country toch wel uit een voornamelijke blanke achtergrond. 'Nashville Skyline' en deze muziek van Gladys Knight & The Pips is opgenomen terwijl de rassenscheiding in Amerika nog een grote rol speelde, voor namelijk in het zuiden waar de slavernij in de negentiende eeuw een wrede rol speelde en soul z'n roots vind. Maar Dylan kwam juist op voor de rechten van de zwarten. Dit komt naar voren in' The Lonesome Death of Hattie Caroll', het singeltje 'George Jackson' en natuurlijk niet te vergeten 'Hurricane'. Zou Dylan genoten hebben van de muziek van 'Gladys Knight & The Pips' en de rest van de muziek van het legendarische label Motown. Zou Dylan geluisterd hebben naar 'What's Going On' van Marvin Gaye, 'Talking Book' van Stevie Wonder? Zou Dylan ooit deze mensen ontmoet hebben. Stevie Wonder natuurlijk wel tijdens de opnames van de wereldhit 'We Are the World'.

'Slow Train Coming' is een plaat waar de invloed van Soul en Gospel duidelijk te horen is. 'When He Returns' bijvoorbeeld, hier laat Dylan z'n stem van een compleet nieuwe, bijna soulvolle hoek zien. Zou Dylan dan toch nog wat Soul in zich hebben schuilen? Misschien kwam deze invloed wel door achtergrondzangers en zijn tweede vrouw Carolyn Dennis. Die op 'Slow Train Coming', 'Saved' en 'Shot of Love' een duidelijke soulstem laat horen, wat een dijk van een stem is.

Maar ook op 'The Gospel Songs of Bob Dylan' waar hij samen met Mavis Staples een nieuwe versie van 'Gonna Change My Way of Thinking op heeft genomen. Waar zowel een soul gedeelte, als een prachtig gospel gedeelte in zit. De connectie tussen Staples en Dylan gaat al een lange tijd terug. Er gaat zelfs een gerucht dat Dylan haar ten huwelijk gevraagd heeft.   

Enfin, het zijn alleen maar wat gedachtespinsels, daar dankt de titel van deze serie ook z'n naam aan. Zo heb ik toch nog een connectie gevonden tussen Bob Dylan en de soulmuziek. Een vergelijking die je toch niet snel zou maken. Maar wie diep genoeg graaft, vind toch nog heel wat. Dylan en Soul, een mooie vergelijking.                                 

Reacties

Populaire posts