Op de draaitafel #1: Dave Brubeck's Greatest Hits

Een aantal dagen terug plaatste ik een berichtje met de boodschap de serie 'Vinylupdate' weer op te pakken. Toch ben ik nooit tevreden met het eindresultaat van deze berichten. Na even nagedacht te hebben ben ik op het idee gekomen om 'Vinylupdate' te veranderen naar 'Op de draaitafel'. Hier zal ik iedere keer maar één lp behandelen en er wat dieper op ingaan.

Vandaag een welbekend album. De reden dat ik een week of drie geleden deze lp gekocht heb komt doordat ik een groot jazzfan ben en geen enkele jazzcollectie is compleet zonder een plaat van Dave Brubeck.

Ik kan kort over dit album zijn een werkelijk prachtig staaltje muziek. En dit is dan nog maar een 'Greatest Hits' album. Dave Brubeck is voor zijn dood een beetje in de vergetelheid geraakt, maar na zijn dood op 5 december 2012 een dag voor zijn 93ste verjaardag is zijn muziek weer onder de aandacht gekomen. Je ziet vaker dat artiesten na hun dood weer erg in opspraak raken, kijk maar naar Whitney Houston, Donna Summer, Michael Jackson en de gisternacht overlijdende Bobby Womack.
Goed dat zijn onmiskenbare piano geluid weer aandacht heeft gekregen kan niets anders dan goed zijn.

Het bekendste nummer op dit album moet wel 'Take Five' zijn, dat is zo'n nummer wat iedereen wel kent of diegene nou wel of niet de artiest ervan weet. Het is dan ook de best verkopende jazzsingel aller tijden. Als je alleen het pianomotief het hele nummer door zou horen, wordt ie wel wet saai. Wat het nummer zo goed maakt is natuurlijk die saxofoon.

Dave Brubeck wordt als een icoon in de jazzmuziek gezien. Meestal zij eerste albums van artiesten  die ik koop 'Greatest Hits' albums. Zo kun je een goede indruk en samenvatting van hun oeuvre krijgen. Ik nu dus ook niet wachten tot mijn ogen op een echt album vallen.

Het nummer 'Unsquare Dance'is geniaal gecomposeerd.Het eerste inzetten van het geklap dan de contrabas dan de piano en tenslotte de tapschoenen en hij wordt goed afgesloten met een 'yeah' geroep.


Het nummer 'Trolley Song' passert nu m'n oren. Die drums en bas voegen weer een hoop toe. Het is knap hoe Bruceck af en toe weet te stoppen om die drummer even een gloriemomentje te geven.

'Blue Rondo A La Turke' is voor mij het beste nummer. Een prachtig arrangement op 'Rondo alla Turca' van Mozart.

Het geeft me een goede indruk van het werk van Dave Brubeck en laat me verlangen naar meer.

 


 

Reacties

Populaire posts