Bob Dylan album voor album #12: Pat Garret & Billy The Kid

Algemene informatie:

Releasedatum: 16 juli 1973
Opnamedata: januari - februari 1973
Producer: Gordon Carroll
Duur: 35:25

Dylans eerste soundtrack, nog wel van een film waar hij zelf in gespeeld heeft.

Veel composities met Dylans stem erop zijn er niet te vinden, maar dat is zeker niet erg integendeel het creƫert een nieuwe visie op Dylan de componist. Dat Dylan een genie in het schrijven van muziekstukken voor een band blijkt hieruit. Eigenlijk luister ik nooit naar soundtracks als ik de film nog niet gezin heb, dit is de uitzondering. Nee, ik heb de film nog niet gezien en ja, ik ben het van plan. Dat de film een 'must-see' is voor menig Dylanfan is natuurlijk een feit, ook al kan ik daar nog geen mening over geven. Ik heb de plaat zowel op cd als lp dat is met veel Dylanalbums het geval. Dat muziek beter uitkomt en er meer diepte in de tonen zit op lp ben ik het mee eens, zo ook op dit album. De nummers waar Dylan wel op te horen is zoals: 'Billy 1 en 4', en het geweldige 'Knockin' On Heavens Door' vind ik zelf geknipt voor een apart album. Ik denk dat ze dan beter hadden uitgekomen. Er is zeker een westernsfeer te vinden op het album. Als je je ogen sluit zie je een cowboy op een paard door de woestijn draven. Al bij al vind ik het een volwaardig album, ook al is het zeker niet het beste van de jaren-70. Vergeet niet de nieuwe 'Songtekst van de dag' te lezen hieronder.

Cijfer: 8



Reacties

Populaire posts