Bluesmuziek, leven en liefde

Hoe lang is B.B. King nu al dood? Een maand denk ik. Sinds dat B.B. King overleden is, zijn er een
hoop speculaties over zijn dood. Er gaat zelfs een theorie dat hij vermoord zou zijn in een complot door zijn manager. Enfin, als je 89 jaar mag worden heb je toch een zeer respectievelijke leeftijd bereikt. B.B. King stond natuurlijk bekend als een vooraanstaand figuur in de elektrische blues. Hij heeft de wereld veroverd met z'n dierbare gitaar 'Lucille'. Misschien zou je zelfs kunnen zeggen dat hij de blues populair gemaakt heeft. In onderstaande video speelt hij samen met John Mayer, een van de jongere bluesfenomen. Al is hij nu ook al 37.

  

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik een groot blueskenner ben. Toch ben ik een beetje bekend in de blueswereld. Als je in de roots van Bob Dylan kijkt kom je al snel uit bij de Delta Blues. Robert Johnson, Blind Willie Johnson, Howlin' Wolf. En als je de Delta Blues hebt gehad kom je vanzelf ook uit bij de elektrische kant. Natuurlijk hoort B.B. King in dit rijtje thuis, maar ook Eric Clapton, Muddy Waters speelde zowel akoestisch als elektrisch. Misschien een iets mindere bekende artiest is Robert Cray. Een van m'n eerste 'Op de draaitafel' ging over zijn album 'Strong Persuader'. Als ik de titel hoor krijg ik alweer zin om hem te draaien.

Eigenlijk gaat blues over alles. Over liefde en leven, en dan heb je al zo'n beetje alles waar het om draait in de wereld. Want wie leven zegt, zegt dood en wie dood zegt, zegt hemel. En wie leven zegt, zegt ook liefde. Want draait niet alles in het leven om liefde. Omdat Blues over het leven gaat, liegt het niet. Het klinkt puur en echt, snijdt de aspecten van het leven aan waar iedereen vroeg of laat mee te maken zal krijgen.

Ik weet niet goed wanneer ik voor het eerst in aanraking ben gekomen met de blues. Misschien wel door het emotionele nummer 'Blind Willie Mctell' van Bob Dylan. Een ode aan zijn bluesheld. Een ander voorbeeld is het nummer 'Have You Ever Loved A Woman' van Eric Clapton. De versie op het Crossroads Festival uit 2004 bekijk en luister ik zeer regelmatig.


Enfin, het is een genre waar je absoluut niet omheen kunt. Je zou kunnen zeggen dat van heel veel goede muziek blues de basis is. Al kun je daar oneindig over speculeren. Om het af te leren nog één laatste nummer. Een klassiek nummer in de blues. Het nummer 'Sweet Home Chicago' van Robert Johnson. Iemand die bij de basis van de blues ligt. Want zeg nou zelf, hoeveel artiesten hebben 'Sweet Home Chigaco' opgenomen. Het is wellicht een van de meest gecoverde nummers aller tijden.


    

Reacties

Populaire posts