Johnny Cash en zijn 'American Recordings', The Amazing Stroopwafels en 'A Love Supreme'

Ik luisterde gisteren naar de elpee van de 'American Recordings' van Johnny Cash, het eerste album in een
serie die de herleving van Johnny Cash zou betekenen. Nu staat nummer vijf 'A Hundred Highways' op.  Ik heb iets met deze serie, zo ook met het eerste deel. Wat echt alleen Cash en z'n gitaar is. Op deel twee 'Unchained' wordt er meer een bandsfeer gecreëerd, op latere delen wordt dit weer omgeruild voor een epische sfeer, met zwaar op de keel liggende teksten, over leven, dood en hiernamaals. Het nummer 'The Mercy Seat' bijvoorbeeld of natuurlijk 'Hurt'.Wat mij betreft is deze serie het beste wat Cash ooit gemaakt heeft, en ook het laatste tot zijn overlijden in 2003. Zoveel meer betekenen de teksten dan waar hij over de dood zingt, hij voelde hem aankomen. En uiteindelijk was het moment ook daar, maar hij was er niet bang voor. Hij wist immers zeker wat er hem te wachten stond. Ik denk dat er nooit eerder zo'n opvallende en goede albumserie verschenen is, misschien ook nooit zal verschijnen. Het is moeilijk om een meesterwerk te overtreffen en dat zijn alle 'American Recordings', meesterwerken. Het eerdere werk raakt me minder, heeft voor m'n gevoel minder zeggingskracht. Al sla ik de gevangenisplaten ook zeker niet af.

Buiten de 'American Recordings' spookt het nummer 'Oude Maasweg' van The Amazing Stroopfwafels door m'n hoofd. Wat een naam, The Amazing Stroopwafels. De toeval hit die ze hadden met 'Oude Maasweg' is misschien wel één van de beste nederpop nummers in de geschiedenis. Half Engels en Half Nederlands, half goed klinkend, half recht voor z'n raap. Wat een nummer...

 


In de laatste 'Op de draaitafel' had ik het over A Love Supreme van John Coltrane. Door velen gezien als het beste van Coltrane. Vanmiddag draaide ik de cd voor de vierde keer, langzaam maar zeker komt het in m'n systeem. Een album wat misschien in eerste instantie ontoegankelijk lijkt, maar wie daardoor heen weet te luisteren, zal een schat aan geniale muziek vinden.


Zondag loopt op z'n eind, over twee uur zal zondag overgaan in maandag. Ik blijf met een moe gevoel achter, nu het weekend bijna voorbij is. Morgen vroeg op, om een hele dag naar school te gaan. Maar als ik thuis ben zal ik naar een  'American Reordings' luisteren, het nummer 'Oude Maasweg' en 'A  Love Supreme'. Om de zondag nog even dunnetjes over te doen...


   

  





Reacties

Populaire posts