Op de draaitafel #29: Born In The U.S.A. - Bruce Springsteen

We reizen af naar 4 juni 1984, Bruce Springsteen breng 'Born In The U.S.A.'. Een plaat wat een groot
commercieel succes werd.

Ik moet zeggen toen ik een paar maanden geleden deze plaat bij het kringloop had gescoord, had ik er meer van verwacht. De eerste luistersessie voelde ik me zelfs een beetje teleurgesteld. De muziek deed me een beetje goedkoop aan en ik snapte niet waarom dit album alom geprezen wordt. Ik had de hoop eerlijk gezegd opgegeven. Maar na een aantal luistersessies, soms met veel moeite, begon ik dit album wel te waarderen. Nog steeds is het nou niet bepaald m'n favoriet, maar toch beleef ik er plezier aan. Het punt is gewoon, hij is heel erg jaren-80 en daar moet je maar van houden.
Een virtuoos genie is Springsteen niet. De teksten bevatten niet veel diepgang. Toch is diepgang niet altijd nodig om een ijzersterk nummer te maken; soms is iets recht voor z'n raap zeggen al voldoende. En de muziek ligt lekker in het oor. De plaat toen zij naam, 'Born In The U.S.A' veel eer aan. Zo is dit het titel- en openingsnummer van het album. En er worden veel onderwerpen uit Amerika besproken. Je zou kunnen denken dat dit album een lofzang aan de Verenigde Staten is. Dat is het juist niet; het is bedoeld als kritiek op het ophemelen van Amerika, ondanks alle fouten die ze maken.De nodige hits staan ook op dit album. Maar liefst zeven nummers behaalden een top-10 plek in de hitlijsten, het album werd Springsteens meest succesvolste ooit en het bestverkochte album uit 1985, met 30 miljoen exemplaren wereldwijd verkocht. Een groot commercieel succes dus. Dat dit album een groot commercieel succes was, betekent niet dat dit nou één van de beste ooit is. Het album is erg goed, maar niet perfect. Dit album is vast ook niet het beste wat Springsteen gemaakt heeft. Vaak zijn de minst succesvolste albums de echte pareltjes. Het is zeker wel z'n geld meer dan waard en bezorgt me het nodige plezier. Een aanrader is ie wel dus. Luister maar eens en beslis zelf. Anderen kunnen nog zo zeggen dat een plaat helemaal geweldig is, je zult toch echt zelf een oordeel moeten vellen.

Cijfer: 7,5

Reacties

  1. Zoek eens in de 2e hands bakken of je exemplaren tegenkomt van zijn vroegere werk (Born To Run (1975) / The River (1980) / Darkness On The Edge Of Town (1978) het 'naakte' Nebraska (1982) en dan ben ik benieuwd of deze hoger scoren dan Born In the USA.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts