'Zondagmiddagblues', het beeld bij muziek

Zondagmiddag, de meivakantie is alweer een tijdje begonnen. 'The Joshua Tree' van U2 ligt bij mij op de draaitafel, voor het eerst sinds een redelijk lange tijd. Misschien wel het beste album, van deze Ierse rockband, sowieso het meest harmonische. Op één of andere manier heb ik iets met dit album gekregen, ik grijp er het makkelijkst naar als ik bij de sectie U2 kom in de platenkast.

Morgen staat er een bezoekje Amsterdam gepland. Reden voor het bezoek is het Rijksmuseum met de
tentoonstelling 'De Late Rembrandt'. Ik heb iets met de schilderskunst en met Rembrandt. Schilderskunst en muziek zijn dingen die goed samen gaan. Soms kun je een beeld hebben bij een nummer, of een nummer in je hoofd hebben bij een schilderij. Welk nummer komt er in me op bij het schilderij 'De Nachtwacht' van Rembrandt? Velen zien dit schilderij als het meesterwerk van Rembrandt. Het nummer 'When I Paint My Masterpiece' van Bob Dylan komt dan bij me op. Ik vraag me af of Bob Dylan een schilderij in z'n hoofd had toen hij dit nummer schreef, maar wat doet het er eigenlijk toe? Het is de associatie die ik erbij heb.


Een bezoek aan een platenzaak mag en kan bijna niet ontbreken. Dit keer kies ik voor 'Homesick Records'. Een platenzaak gevestigd in de Jordaan met een indrukwekkende collectie op het gebied van Bob Dylan, maar natuurlijk ook met een hoop ander werk. Ik heb niet iets specifieks in m'n hoofd wat ik per se wil hebben. Ik zie wel wat er op m'n pad komt.

De jazzmuziek was de afgelopen weel in een iet wat mindere frequentie aan bod. Toch moest ik vanochtend onbedoeld aan het nummer 'Moment's Notice' denken van het album 'Blue Train' van John Coltrane. Met die gedachte aan dat nummer kwam ook de drang omdat nummer te luisteren. Ik moet dus eigenlijk vandaag nog de elpee 'Blue Train' uit de kast trekken en misschien nog wat ander werk op gebied van jazz. 

Enfin, kant twee van 'The Joshua Tree' is alweer een tijdje begonnen. Straks verdwijnt ie weer in de kast om er over een tijdje weer uitgehaald te worden. Het is belangrijk dat ik vandaag m'n rust neem, er staat immers een lange dag voor de boeg morgen. En muziek is perfect geschikt om even bij uit te rusten...  














  

Reacties

Populaire posts