Summertime, and the livin' is easy

Je hebt nummear die al jaren bij bijna iedereen bekend zijn. 'Summertime' geschreven door Gershwin
is daar een voorbeeld van. Een lied over de zomer, een onderwerp zonder veel diepgang zou je zeggen. Maar juist door de rechtlijnige tekst en de dynamiek in de stem, krijgt het nummer een diepere laag. Een soort gevoel wat het oproept.
Het is ook zo'n nummer wat door een groot aantal werelberoemde artiesten is opgenomen, denk aan: Ella Fitzergald, Louis Armstrong, Mahalia Jackson, Nina Simone, Frank Sinatra, Chet Baker en nog een hele hoop anderen. Iedere artiest geeft er wel een eigen draai aan, wat het nummer dan iedere keer toch weer uniek maakt. Iedere versie roept net een ander soort gevoel op, gebruik van tempo, dynamiek en klankkleur spelen hierbij een grote rol.

Wat velen niet weten is dat Gershwin dit nummer voor zijn filmopera 'Porgy and Bess' geschreven heeft. Die film duurt ruim drie uur en gaat over een vissersdorpje in South Carolina dat vooral bewoont wordt door Afro-Amerikanen. De originele versie van 'Summertime' is dus nota bene een operanummer. Ik maak er geen geheim van dat ik het niet zo heb met opera's; ik krijg er een beetje 'uitslag' van. Geef mij dus maar de versie van bijvoorbeeld  Ella Fitzergald of Nina Simone. Toch kon ik het niet laten om die operaversie is te bekijken/luisteren. Nee, het greep me niet echt zoals die welbekende andere versies, maar toch interessant om het origineel eens te beluisteren.

'Summertime' gaat dus niet zomaar over de zomer. Het zware leven van de  Afro-Amerikanen in de vroegere jaren van Amerika schuilt achter de tekst van het nummer. En misschien is dat wel de reden dat zo ontzettend veel mensen door dit nummer geraakt worden; het is een nummer waar een geschiedenis achter schuilt. Het is een nummer wat een tragisch, maar ook mooi verhaal vertelt. Dit is ook de reden dat dit nummer zoveel met mij doet.

'Summertime', een nummer waar dus een verhaal achter schuilt. In dat verhaal moet ik me eens gaan verdiepen...

 

 


    

Reacties

Populaire posts