Aftellen naar het Dylan-concert

De dag is zondag 16 oktober. De dag waar maanden naar uitgekeken werd. De dag dat Bob Dylan – Deo volente – zijn eerste concert sedert vijfeneenhalf jaar in Nederland zal geven. Ik zit in de trein van mijn woonplaats Utrecht naar Amsterdam; er is een kleine kriebel in de buik, die alleen maar groter zal worden naarmate de tijd vordert. In de oren speelt 'Rough and Rowdy Ways'. Ik verbaas me weer over de uitzonderlijke kwaliteit van Dylans jongste meesterwerk. Hetzelfde geldt voor de kwaliteit van de concerten van de afgelopen maanden. Wie naar de opnames hiervan luistert, kan niet ontkennen dat Dylan in topvorm is en dat op zijn eenentachtigste!

De setlists van de concerten van Dylans 'Rough and Rowdy Ways Tour' zijn nagenoeg hetzelfde. Zoals de titel doet vermoeden, speelt Bob vooral liedjes van zijn 'Rough and Rowdy Ways'. Toch worden er ook oudere nummers gespeeld. Opvallend is vooral dat Dylan twee nummers van zijn gospelplaten ten gehore brengt: 'Gotta Serve Somebody' en – als afsluiter – 'Every Grain of Sand'. Het hopen is dat de oude bard, in topvorm, de routine blijft aanhouden en ook deze nummers vanavond ten gehore zal brengen. Met name naar 'Every Grain of Sand' kijk ik uit. Het is het favoriete lied van mijn vader, die me zal vergezellen bij het concert. 'Every Grain of Sand' staat op 'Shot of Love', één van de albums waar mijn Dylan-obsessie mee begon, als achtjarige jongen. Ach, hoe vervlochten ben ik inmiddels met zijn muziek. Het stemt tot nadenken, die vijftien jaar leven met Dylan. Het concert van deze avond zal één van de hoogtepunten van dat leven zijn.


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts