Valse profeet

(bron: bodylan.com)
Het zijn goede weken voor de Dylanfan; drie nieuwe nummers en het nieuws dat er een nieuw album aan zit te komen, 19 juni om precies te zijn, na acht bittere jaren waarin geen zelfgeschreven werk van de man is verschenen. 19 juni, het duurt dus nog even voordat ik de elpee kan draaien en in de Dylan-sectie van de platenkast kan zetten. Iets om naar uit te kijken, dat zeker.

Het was met een dubbel gevoel dat ik voor de eerste keer naar Murder Most Foul en tevens naar I Contain Multitiudes luisterde. Niet dat ik de songs slecht vond, dat zeker niet, maar ik zwengelde tussen de ene kant een gevoel van bewondering, ook in deze teksten zitten interessante strofes, die het brein aan het werk zetten, zoals: 'Got skeletons in the walls of people you know' uit I Contain Multitudes, en aan de andere kant verveling. Dat lag niet aan de lengte van Murder Most Foul, wat mij betreft kan Dylan een nummer van een uur maken, maar het miste naar mijn idee zowel bij Murder Most Foul als bij I Contain Multitudes aan samenhang. Het leek alsof Dylan wat losse zaken achter elkaar opsomde. Natuurlijk, puur tekstueel gezien is er wel degelijk samenhang: Murder Most Foul is een verhaal over de moord op Kennedy en tig andere zaken, met een begin en en eind, you name it, en I Contain Multitudes, is een opsomming van de karaktertrekken en andere aspecten van de ik. Maar tekst is niet alles, zeker niet, en de muziek zorgt er voor mij voor dat het geheel ietwat 'van de hak op de tak' klinkt.
Maar goed, ik merk dat de nummers na een paar luistersessies 'groeien' en het is zeker niet de eerste keer dat een nummer van Dylan een paar luistersessies van me vraagt om te 'groeien'.

Toen ik vanmiddag False Prophet opzette, was ik echter wel meteen enthousiast. Een goede blues, met de dubbelzinnige tekst, die we van His Bobness gewend zijn. Dylan noemt namelijk zowel zaken die kunnen gelden voor een ware profeet, als voor een valse. En Dylan benoemt zichzelf met een dubbele ontkenning als "ain't no false prophet". Tja, is 'ie het nou wel of niet? En die 'verwarring', dat 'afvragen' en de mogelijkheid om een tekst eindeloos te kunnen analyseren, is nou precies wat ik zoek in Dylan en wat de man voor mij, naast een reeks aan andere zaken, een goede tekstschrijver maakt, zo niet de beste in het huidige muziekland.

De titel deed me uiteraard meteen denken aan de jaren-60 waarin Dylan de "stem van zijn generatie" werd genoemd en "een profeet". Een toedichting waar Dylan, meent men, niet blij mee was. Misschien is het nummer met terugwerkende kracht een sneer: ik was het niet en ik ben het niet, sterker nog: ik ben een valse profeet. Het zou kunnen. Het doet er verder ook weinig toe, interessanter is wat mij betreft Dylan als persoon loskoppelen van het nummer. Maar over de kunstenaar los zien van de kunst, heb ik al meer dan genoeg geschreven.

De reeks aan Bijbelkennis, die er al sinds kinds af aan inzit, deed me tijdens het luisteren naar False Prophet ook denken aan de joodse wet. Een valse profeet moet van JWHW ter dood worden veroordeeld: "Maar als een profeet de euvele moed heeft om in mijn naam iets te zeggen dat ik hem niet heb opgedragen, of om in de naam van andere goden te spreken, dan moet hij ter dood gebracht worden. Misschien vraagt u zich af: Is er een manier om te bepalen of een profetie al dan niet van JWHW komt? Die is er inderdaad: als een profeet zegt te spreken in de naam van JWHW, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van JHWH geweest. Heb geen ontzag voor een profeet die zich dat aanmatigt." (Deuteronomium 18:20)

Goddank was Jezus een stuk milder in het naleven van de wet. Al heeft hij ook geen goed woord voor valse profeten over: "Pas op voor valse profeten, die in schaapskleren op jullie afkomen maar eigenlijk roofzuchtige wolven zijn." (MatteĆ¼s 7:15)

Enfin. Het zijn zomaar wat gedachtespinsels over False Prophet. De eersten van velen die nog zullen komen bij de luistersessies van False Prophet. Het wachten is op het nieuwe album Rough and Rowdy Ways. Ik heb al ruimte in de platenkast gereserveerd ...

Reacties

Populaire posts