Weinig nuance omtrent de Nashville-verklaring

Ik schrijf weinig over het nieuws. Dat is in het verleden zeker anders geweest. Zo schreef ik een aantal keren een artikel voor Joop.nl. Dat doe ik niet meer. Reden hiervoor is dat het naar mijn idee langzamerhand meer weg heeft van een ‘linkse’ versie van websites als GeenStijl en ThePostOnline. Veel herkauwd gedachtegoed. En vooral: weinig nuance. Voorbeeld hiervan is de berichtgeving van Joop.nl over die gewraakte Nashville-verklaring. De website kopte als volgt: Honderden predikanten tekenen homofobe en transfobe Nashville-verklaring'. Over framing gesproken. Maar niet alleen Joop.nl kent weinig nuance: NieuwsUur berichtte gister dat de verklaring stelde dat ‘homoseksualiteit te genezen is’. Staat niet in de verklaring. WNL ging zelfs nog een stap verder, volgens haar stelt de verklaring dat ‘homoseksualiteit een ziekte is’. Staat ook niet in de verklaring. 

Ach ja, die Nashville-verklaring. Zoals ik al zei, ik schrijf tegenwoordig weinig over nieuws. Vaak vraag ik me af wat het nut ervan is. Het gaat over de waan van de dag, binnen een maand is men het weer vergeten. Zo was het in der tijd ook toen de SGP het manifest ‘Islam in Nederland´publiceerde. Trouw publiceerde van mij een opinieartikel over het manifest, zie hier. Het artikel heeft tot weinig geleid. Dat manifest bleef bestaan.   
Ik vrees dat schrijven over de Nashville-verklaring ook tot weinig zal leiden. Maar toch, het is belangrijk om domheid te benoemen. Want dat is de verklaring vooral: dom. Wat bereiken de ondertekenaars ermee? De rechterflank van het christendom wordt in hun ongenuanceerde standpunt bevestigt. De linkerflank blijft geloven dat De Bijbel niet letterlijk genomen moet worden en met ogen van nu gelezen moet worden. En de rest van Nederland wordt nogmaals bevestigt dat christenen intolerant zijn. Men dronk een glas, deed een plas en alles bleef zoals het was.
Verder is de verklaring minstens net zo ongenuanceerd als de berichtgeving erover. Al ben ik zelf nu ook weinig genuanceerd.  

Ik vraag me vooral af, wat zou Jezus doen? Dat hij niet van de officiƫle verklaringen was, staat in ieder geval vast; voor zover we weten schreef hij alleen in het zand. Wat hij schreef? De namen van de beschuldigers van een overspelige vrouw. En hij was een vriend van tollenaars en prostituees, niet te vergeten.

(Lees voor een meer genuanceerd bericht dit artikel van Rikkert Zuiderveld.)

Reacties

Populaire posts