De Bijbel revisited #3: 'Piano & A Microphone 1983' – het scheppingsproces van Prince

Het was met gemengde gevoelens dat ik afgelopen dinsdag naar het nieuwe Prince album Piano & A Microphone 1983 luisterde. Aan de ene kant is nieuwe muziek van Prince natuurlijk iets om naar uit te kijken en bovenal van te genieten. Aan de andere kant voelt het ook alsof de platenmaatschappij en nabestaanden van Prince hem postuum nog willen leegplukken. Hierbij komt nog dat hij er niet voor niets voor heeft gekozen om de muziek die op dit album staat niet uit te brengen. Het is nu te laat om te weten te komen of Prince wilde dat deze muziek het licht zag. Al kun je twisten over het antwoord op de vraag of muziek in de eerste plaats van de artiest of van zijn publiek is.

Maar goed, de muziek is wat mij betreft een mooie toevoeging aan het rijke oeuvre van Prince. Niet in de minste plaats omdat Prince nooit tevoren te horen is geweest als op dit album het geval is. Het album doet z'n titel eer aan: Prince zingt en speelt piano – en niet meer dan dat. En daar ligt nou precies de kracht van het album. Waar Prince voorheen bekend stond om de groteske hoeveelheid instrumentatie en muzikanten om zich heen, horen we nu de basis van de nummers. We horen een muzikant die bezig is met scheppen van nummers. Nummers die op het moment van opname nog niet af waren, rauwe randjes hebben en soms niet eens een album gehaald hebben – zoals Cold Coffee & Cocaine.
Prince zoekt hier en daar naar de juiste noten en de 'manier' van zingen die bij het nummer hoort. Verder improviseert hij als een ware bluespianist in zijn pianosolo's.   

Wat mij betreft is de cover van gospelklassieker 'Mary Don't You Weep' het hoogtepunt van het album. Althans, je kunt het nauwelijks een cover noemen. Het enige wat Prince voor zijn versie gebruikt heeft, is de titel, die hij meermaals door het nummer heen herhaald. Verder schreef Prince de tekst zelf. Of allicht improviseerde hij de tekst ter plekke.



Wat mij betreft is de volgende strofe verreweg de interessantste van het nummer:

You cooked the greatest son that's in the world

Wie die 'greatest son' is? De meeste voor de hand liggende interpretatie is natuurlijk dat dit Jezus is. Dit verklaart ook de titel van het nummer; Maria Magdalena die huilt als ze bij het graf van Jezus staat nadat Jezus – die onschuldig was – aan het kruis werd genageld. Aan de andere kant is de titel ook een bemoediging, want Maria hoeft niet te huilen. De reden is voor iedere kenner van de Bijbel wel bekend. In Johannes 20 : 11-16 staat namelijk het volgende:

11 Maria stond nog bij het ​graf​ en huilde. Huilend boog ze zich naar het ​graf, 12 en daar zag ze twee ​engelen​ in witte ​kleren​ zitten, een bij het hoofdeind en een bij het voeteneind van de plek waar het lichaam van ​Jezus​ had gelegen. 13 ‘Waarom huil je?’ vroegen ze haar. Ze zei: ‘Ze hebben mijn ​Heer​ weggehaald en ik weet niet waar ze hem hebben neergelegd.’ 14 Na deze woorden keek ze om en zag ze ​Jezus​ staan, maar ze wist niet dat het ​Jezus​ was. 15 ‘Waarom huil je?’ vroeg ​Jezus. ‘Wie zoek je?’ Maria dacht dat het de tuinman was en zei: ‘Als u hem hebt weggehaald, vertel me dan waar u hem hebt neergelegd, dan kan ik hem meenemen.’ 16 Jezus​ zei tegen haar: ‘Maria!’ Ze draaide zich om en zei: ‘Rabboeni!’ (Dat betekent ‘meester’.)

Enfin. Het staat buiten kijf dat Prince De Bijbel als inspiratiebron voor het nummer Mary Don't You Weep heeft gebruikt – en dat geldt denk ik niet voor Mary Don't You Weep alleen ...

De bijbeltekst uit dit artikel is ontleend aan de Nieuwe Bijbelvertaling © Nederlands Bijbelgenootschap 2004.

Reacties

Populaire posts