Gedachten over Dylan #40: De dagen na het concert en 'The Cutting Edge'

Het was dit weekend en vandaag vooral afkicken van het concert van vrijdag. En eigenlijk kwam het besef dat ik Dylan echt heb gezien zondag pas en daarmee ook de behoefte om nog een concert te bezoeken. Dat zit er de komende helaas denk ik niet meer in. Misschien de volgende keer als Dylan naar Nederland komt, wat waarschijnlijk over twee jaar is. Waar zal hij dan spelen? Carré is een prima zaal vind ik. Een groot voordeel was ook dat ik kon zitten. Bij het vorige concert had ik eerst twee à drie uur in de rij gestaan en toen nog twee uur bij het concert. De pijn in mijn benen voelde ik toen wel na afloop van het concert.

Gisteren luisterde ik naar 'Bringing it all Back Home' met oog op de nieuwe 'Bootleg Series'. Het zal nog wel even duren voordat ik die in mijn bezit heb. Ik ben namelijk helemaal blut en moet dus eerst sparen. Normaal gezien ben ik tegen het downloaden van muziek, maar kon het toch niet laten om het dit keer de 'Collector's Edition' te downloaden. Inmiddels zijn de eerste 6 nummers aan mijn oren gepasseerd. 'The Collector's Edition' kan ik sowieso nooit kopen en het zou zonde zijn als ik deze schat aan muziek aan mijn oren liet voorbij gaan. Ik twijfel welke versie ik zal kopen, de deluxe versie met 6 cd's of de elpee versie met 3 lp's en 2 cd's. Ik heb meer met elpees dan cd's, maar door de elpee versie te kopen ontzeg ik mezelf een hoop nummers. Aan de andere kant, als ik de cd versie koop heb ik weliswaar meer nummers om te beluisteren, maar ontzeg ik mezelf de kwaliteit van vinyl. Eerst maar eens sparen en dan zie ik het wel. Eerst moet ik maar eens genieten van de gedownloade 'Collector's Edition'. 20 uur aan muziek van Dylan. Ik heb nog een hoop voor de boeg.

20 uur aan muziek. Dat betekent dat Dylan in twee jaar tijd minstens 20 uur in de studio heeft gestaan. Het is de vraag of die 20 uur ook echt alles is wat hij heeft opgenomen in die tijd. Ik denk dat er ook een hoop verloren is gegaan. Als dit zo is, zullen we deze opnames nooit horen. Wat een schat aan muziek is dan verloren gegaan. Aan de andere kant, wat een schat aan muziek is er bewaard gebleven. En wat ben ik blij dat ik daar naar mag luisteren. Dylan was in die tijd op één van zijn hoogtepunten. Hij stroomde over van de inspiratie. Dat is ook zeker te merken aan alle verschillende versies die van nummers bestaan. En soms lijkt de ene versie totaal niet op de andere.

Het is iets om je over te verwonderen. Bob Dylan, midden twintig, loopt over van de inspiratie en maakt drie ontzettend goede, legendarische albums. En de opnamesessie voor die albums hebben ook een hoop legendarisch outtakes en alternatieve takes voortgebracht. Wat voor een persoon was Dylan in die tijd? Een persoon met een muzikale visie. Iemand met een politieke visie? Ik vind dat je er voorzichtig mee moet zijn om Dylan iets politiek toe te dichten. Bob Dylan was en is voor mij in de eerste plaats muzikant.

 Enfin. Ik ga nog even door met luisteren. Nog 19,5 uur voor de boeg...

Reacties

Populaire posts