Vluchtelingen

Even een bericht anders dan ander. Ik heb nooit de intentie gehad om politiek getinte berichten op dit blog te schrijven. Toch voel ik me genoodzaakt dit te doen, het zij met een muzikaal randje.

De afgelopen twee dagen ging die verschrikkelijke foto de wereld over. Hartverscheurend is het enige wat ik erover kan zeggen. Die foto had zo'n grote impact op mij, en ik denk ook op velen van jullie, dat ik hem hier niet durf te plaatsen. Toch kan deze foto misschien nog iets betekenen voor de vluchtingen. Ik hop dat deze foto de schellen van onze ogen laten vallen. Dat we hierdoor beseffen wat er zich afspeelt en hoe verschrikkelijk dit is. En van stil toekijken overgaan tot handelen,dit geldt ook voor onze overheid en de EU. Dat we beseffen dat die ene foto representeert wat duizenden mensen overkomt. Mensen zoals jij en ik, die net zoveel recht hebben op vrijheid als wij. Er zijn nog zoveel meer kinderen, vrouwen en mannen die verdronken zijn, vluchtend voor oorlog. Wie zijn wij om onze luxe boven het leven en vrijheid van anderen te stellen. Besef dat het onze plicht is om te helpen en onze naaste lief te hebben.  Het kind op die foto had in zijn korte leven alleen maar oorlog gekend, stel voor hoe dat is. Om constant in angst en onzekerheid te leven.

Er zijn drie nummers die ik met jullie wil delen. 'Freedom/Motherless Child' van Richie Havens. Want we hebben allemaal recht op vrijheid en er ontzettend veel kinderen zijn die nu moederloos zijn en daardoor hopeloos. 'This Land is Your Land' van Woody Guthrie, omdat ik vind dat ons land en Europa ook het land moet kunnen zijn van vluchtelingen. En 'Jesus is the Answer' van Andrae Crouch, omdat Jezus echt het antwoord is. Hij handelde uit liefde en dat zouden wij ook moeten doen. Hij zei dat we afgerekend zullen worden op hoe we de weduwen, de wezen en de vreemdelingen behandelden. Of we gehandeld hebben uit liefde naar onze medemens. Heb je naaste lief als jezelf, dus ook de vluchtelingen die opzoek zijn naar vrijheid en zekerheid. Om te leven in een plek waar geen oorlog is en waar ze niet constant in angst moeten leven.

          

Reacties

Populaire posts