Uitkomst

Het was de afgelopen tijd ontzettend hectisch en eigenlijk is dat het nog steeds. Veel naar muziek geluisterd de afgelopen periode heb ik niet. Daar begint sinds deze week pas weer verandering in te komen. Er zijn tijden dat zelfs muziek geen uitkomst biedt. De enige die uitkomst kan bieden is God en ik vertrouw erop dat Hij dit uiteindelijk ook zal doen. Toch heb ik veel gehad aan muziek deze week. Al was het alleen maar om mijn gedachten te verzetten of, veel meer nog, vertrouwen te scheppen dat er uiteindelijk uitkomst zal komen.

Muziek die me vertrouwen geeft dat er uiteindelijk uitkomst komt is die van Keith Green. Een man van Joodse afkomst die op wonderlijke wijze tot bekering komt. Als je wilt weten waar  het christendom in essentie op neerkomt, heb je eigenlijk genoeg aan zijn muziek. Keith Green stierf op zijn 28ste in een vliegtuigcrash. Verschikkelijk oogt dit op het eerst gezicht en in aardse zin is dit ook zo. De vraag rijst op wat hij nog meer had kunnen betekenen met zijn muziek. Maar als christenen geloven we dat de dood niet het einde is. Eigenlijk is het leven na de dood de ultieme uitkomst. Geen zorgen, geen pijn.

De muziek van Keith Green heeft door zijn tragische einde een diepere betekenis gekregen. Een extra krachtige lading. Bob Dylan en Keith Green hadden een speciale vriendschap. Allebei waren ze van Joodse afkomt, allebei bekeerd en allebei maakten ze muziek tot de eer van God. Geen saaie kerkmuziek, maar rock, blues en soul. Muziek die soms simpel was, maar ook vol diepgang zat. Ik vraag me af hoe Bob Dylan zich gevoeld moet hebben toen hij hoorde dat zijn vriend omgekomen was. Het is, zacht uitgedrukt, niet makkelijk om een vriend te verliezen. Maar de gedachte dat je vriend in een beter oord verkeerd dan deze wrede aarde biedt veel troost. Want Paulus schrijft in Fillipenzen 1:23: Ik verlang heen te gaan en met Christus in te gaan, want dit is verreweg het beste. Deze tekst raakt me altijd. Wat moet het een geweldige plek zijn, die hemel, als de dood slechts een klein obstakel is dat plaats maakt voor het ingaan met Christus. Wat is het geweldig  dat je niet de taak hebt om alles uit dit leven te halen wat erin zit, omdat het zo voorbij kan zijn. Dat je geen angst moet hebben voor de dood, dat je er zelfs naar kunt verlangen.

Ik vertrouw dat er uitkomst komt. Is het niet in dit leven dan wel in het leven hierna...

Reacties

Populaire posts