Songtekst van de dag #24: Things Have Changed

Klik hier om de songtekst te lezen.

Ik heb de laatste tijd wat moeite met het uitzoeken van nummers voor 'Songtekst van de dag'. Het
zal wel een periode zijn waar ik in zit. Toch heb ik uiteindelijk een nummer gevonden.

Zoals velen zeggen is dit de kwade tweelingbroer van 'The Times'. Ik ben het daar wel en niet mee eens.De boodschap is in ieder geval wel hetzelfde.

Dit nummer heb ik pas echt ontdekt toen vorig jaar 'Side Tracks' werd uitgegeven door 'Music On Vinyl'. Ik luisterde wel daarvoor naar het nummer, maar onbewust en niet echt naar de tekst.Op naar de tekst.

Ik heb dit nummer altijd gezien als een nummer met een diepere boodschap,  al kan ik niet echt een vinger op de pols leggen wat die diepere boodschap nou zou moeten zijn. Misschien heeft Dylan dit wel als een tegenstelling op 'The Times' willen schrijven. Ik ben niet meer in protest, ik vond het erg dat de tijden veranderen maar mij boeit het niet meer. Dylan is altijd met zijn tijd meegegaan, al trekt hij er niets van aan wat anderen vinden. Allebei is hem te prijzen. Als dit nummer als tegenboodschap bedoeld is, zijn er oneindig veel betekenissen aan te geven en stroomt m'n hoofd vol van ideeën. Het nummer is een soort van 'flow' door de dag heen. Hij beschrijft de gebeurtenissen en gedachten van hemzelf of iemand anders. Misschien bedoelt Dylan wel niets met de tekst. Als hij niets bedoelt met de tekst wordt het makkelijk hij beschrijft zijn leven, zijn gebeurtenissen. Misschien wel te gemakkelijk, want ik zie Dylan geen danslessen nemen. Nee, Dylan bedoelt er wat mee. Maar wat? Ik zou het niet weten. Misschien dacht Dylan wel: 'Ach, ik schrijf wel effe een nummer en win er nog een oscarretje mee ook'. Maar Dylan is niet gemakzuchtig, althans denk ik. En hij is trots op zijn Oscar, hij heeft hem niet voor niets op zijn podium staan. Wat wil hij zeggen met 'Mensen zijn gek en tijden zijn vreemd'. Eigenlijk ligt het wel voor de hand, want de tijden zijn ook raar. En je ziet wel eens mensen lopen waarvan je denkt  'Man, waar is die tegenaan gelopen'. Ach, ik moet ook niet oordelen. Mensen vinden de tijden altijd raar, dat is nooit anders geweest. Zoals ik al in de 'Songtekst van de dag' voor 'The Times' heb gezegd,  de tijden veranderen snel. Misschien moet ik me er niets van aantrekken en vooral vragen blijven stellen over het nummer.  Misschien, Misschien...

Vergeet niet het bericht hieronder te bekijken.

Reacties

  1. Mooi nummer maar pas op: niet 'dezelfde' inhoud als 'Times'. Het oudere nummer gaat over de tijd dat hij er 'wakker van lag' (used to care). 'Care' moet je hier niet verstaan als zorgen of zorgzaamheid. Er is juist sprake van overgave: I used to care but things have changed. Sommigen leggen dit nummer graag uit als: van mij hoeft het allemaal niet meer, dat zijn de nihilisten en de mensen die Dylan graag isoleren van zijn geloof maar zijn die dit beweren lezen niet zorgvuldig genoeg en missen de bijbelse verbanden. Ik citeer Darren Hirst (Engels dus):

    On the Oscar winning, “Things Have Changed”, he talks of waiting on the platform for a train and the way that song relies on biblical imagery and hymnology suggests that Dylan has never uncoupled that train carriage from the image of Christ’s second coming and judgement that he began to use in 1979:

    “If the Bible is true, this world will explode”

    “Any minute now I’m expecting all hell to break loose”

    “I’m well dressed, waiting on the last train”

    “Don’t get up gentleman, I’m just passing through”

    (all 4 quotations taken from Bob Dylan’s song “Things Have Changed” © 2000, Special Rider Music)

    De Slow Train rijdt nog steeds.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts