Op de draaitafel #3: Robert Cray - Strong Persuader

Vandaag deel twee van de geslaagde zoeksessie in het kringloop.

Ik houd erg van soul en blues muziek. Wat deze lp goed weet te doen is deze twee prachtige genres combineren. Tekstueel is deze lp niet erg goed, althans er zit niet veel diepgang in, maar dit wordt meer dan gecompenseerd door het vocale kunnen van Robert Cray, zijn prachtige gitaarspel en de band die meegewerkt heeft op deze plaat. Eerlijk gezegd ken ik niet zoveel werk van deze artiest, al was ik wel op zoek naar deze lp omdat ie als een 'must-have' in iedere collectie wordt gezien. Die titel is ie meer dan waard. Ik was positief verbaasd toen de naald het vinyl raakte en er ruim 40 minuten aan blues en soul aankwam. En dat allemaal voor maar één euro. Het grote voordeel van een kringloop. Vaak luister ik één  keer naar een lp die nieuw gekocht is en haal hem een tijdje later weer uit de kast. Als de lp goed is luister ik twee keer,  als ie erg goed is 3 keer en als ie een tien waard is 4 en haal hem snel weer uit de kast. Dat is met deze lp het geval. Daarom heb ik de rest van het nieuwe stapeltje lp's even links laten liggen, daar komt zeker verandering in. Al houd ik van velen soorten muziek, er zijn maar twee vormen muziek waar niets tegen op kan. Dat is: Gospel en Blues, en natuurlijk Bob Dylans muziek,. Als die vormen gecombineerd worden is dat nog het beste. Veel gospelinvloeden zijn op deze lp niet te horen, al staat me bij dat deze artiest, zoals veel bluesartiesten, naar de kerk gaat. Wel is de zangstijl die aangehouden wordt naar gospel te leiden en in zekere zin niet naar blues. Over het algemeen zingen bluesartiesten wat rauwer, maar goed deze lp is dan ook blues én soul. Zoals ik veel gezegd heb. Even over het gitaarspel. Het is zowel netjes en binnen de lijntjes als rauw en van de ene kant naar de andere. Dit wordt goed gecombineerd in de nummers. Vooral in de muzikale gedeeltes gaat Cray helemaal los en word je in de muziek gezogen.

Kortom, een goede lp die veel gepakt en gedraaid zal worden. Een echte 'must-have'.

Door de tijd die in de afgelopen twee stukjes in gaan zitten, heb ik niets over Dylan kunnen melden. Dat verandert snel, waarschijnlijk morgen.    

Reacties

Populaire posts