Keuzes

Zo'n beetje ieder vakantie breng ik een tijd door in Amsterdam. Natuurlijk bezoek ik dan minstens 1 of 2 dagen een aantal platenzaken in Amsterdam. Met het geld dat gespaard is, moet ik keuzes maken welke lp's er toegevoegd gaan worden aan de collectie en welke er nog even moeten wachten. Sowieso komen er een paar lp's van Dylan bij, maar welke en nieuw of tweedehands. Het geluid van de uitgaves van 'Music On Vinyl' is natuurlijk het beste wat je kunt krijgen, maar het is toch weer 20 à  25  euro per lp. Ik wil nog zoveel andere lp's kopen van Johnny Cash, Paul Simon, van het Blue Note label, Blues, Soul, Gospel. Ik moet keuzes maken en dat is niet makkelijk. Het duurt nog een week en dan ga ik. Een lijstje maken, doorkrassen en keuzes maken. Ik ben door nooit goed in als het gaat om muziek. Er is zoveel om uit te kiezen, zo'n grote schat aan bekend en voor mij nog onbekend werk. Voor de nieuwe lp's is 'Fame' altijd een vaste platenzaak waar ik naar toe ga, daar kom ik met niet meer dan één lp naar buiten, dat heb ik al met mezelf afgesproken. Daarna 'Concerto' daar een stuk of vier, vijf, misschien zes tweedehandse lp's. Het lijstje moet er komen en dan nog een paar lp's die ik in de winkel zelf tegenkom en me misschien wel meer aanspreken dan die op het lijstje, wat doe ik dan. Een keer liep ik in 'Concerto' en daar hing 'American Recordings' aan de muur, veel te duur, maar toch onweerstaanbaar. En toen liep ik met die ene lp de winkel uit. Spijt? Nee, maar wel een gedachte aan de vele tweedehands lp's die ik gekocht had kunnen hebben voor het geld wat die ene kostte. Dylan moet er tussen zitten, dat staat vast. Het lijstje bestaat dus uit: Dylan, Cash, Blue Note, een paar blues platen, een beetje gospel, maar welke albums dan?  At San Quentin van Cash is binnen, ´At Folsom Prison´ moet nog, ´The Freewheelin' Bob Dylan´ is er ook nog een die ontbreekt, ´Moanin'´ van Art Blakey, ´Parsley Sage Rosemary and Thyme´ van Simon and Garfunkel, ´Time Out´van Dave Brubeck, en nog een stuk of twee van Dylan. Ik dwaal af, het zal nog wel een tijdje duren voordat het lijstje af is. Waarschijnlijk kom ik toch thuis bij m'n opa en oma met hele andere lp's dan ik in eerste instantie gedacht had. Is dat erg? Nee. 

Reacties

Populaire posts