Rock 'n Roll Junkie

Op de achtergrond draait het album 'Schpritz' van Herman Boord & His Wild Romance. Helaas het enige album van de hand van Brood wat ik op elpee bezit. Ik kocht hem op de vorige koningsmarkt voor een prikkie.

Ik heb een fascinatie voor de persoon Herman Brood. Helaas beroofde Brood zich van het leven toen ik nog niet de leeftijd van twee jaar bereikt had en heb dus niet de kans gehad om hem live te zien, of gewoon tegen het lijf te lopen zoals zoveel Amsterdammers kunnen zeggen. Het enige wat ik voor handen heb is een elpee, Spotify en talloze uren beeldmateriaal.
Hij was de personificatie van Rock 'n Roll. Iemand die leefde voor de kunst, op wiens gezicht overduidelijk de tekenen van zijn turbulente leven af te lezen waren. Rock 'n Roll komt met een tol. Misschien is de tol het echter wel waard. Want geen Rock 'n Roll zonder het turbulente leven wat erbij hoort.

Ondanks alle 'fouten' die hij gemaakt heeft, kan ik mezelf niet ontdoen van het gevoel dat hij een oprecht mens was. Bovendien een weldenkend mens, waar er helaas veel te weinig van zijn. Iemand die niet in hokjes te plaatsen was, maar geheel zijn eigen weg ging, zonder zich wat aan te trekken van wat de maatschappij als 'normaal' beschouwde. Het zijn de mensen die alles behalve 'normaal' zijn, waar ik het meeste bewondering voor heb. En daarom is een van de weinige adviezen die ik wil geven: Doe 's gek; schrijf een gedicht of lied of maak een kunstwerk en trek je vooral niets aan wat van wat men als 'normaal' beschouwt. Stel je eens voor wat een saaie, kale plek onze wereld zou zijn zonder de buitenbeentjes. Een wereld zonder Bach of Bob Dylan en dus ook een wereld zonder Herman Brood.

Hij liet zich niet in een hokje plaatsen en dus ook niet het hokje van een geloof. Al liet de geloofszaak hem niet koud, zo blijkt uit het welbekende interview met Henk Binnendijk. Herman Brood verkondigde in dit interview zijn levensfilosofie, die zich misschien het beste laat definiƫren als het afleggen van een zoektocht en het stellen van alle vragen die je kunt bedenken.
Verreweg identificeer ik me het meeste Herman Brood in plaats van met Henk Binnendijk. Iets wat allicht gek te noemen is vanwege mijn geloof, maar ik zie mezelf boven alles als een zoeker. Een zoeker als Herman Brood was. Iemand die ten volste probeert te genieten van wat de kunstvormen te bieden heeft. Iets wat echter niet betekent dat ik het antwoord op de vragen die mijn zoektocht met zich meebrengt nooit zal vinden.
Herman Brood haalt in het interview een uitspraak van Hetty Heyting aan die ze uitsprak toen Henk Binnendijk ook een interview met haar hield: 'Ik deug'. Ik kan me nu alleen maar afvragen wat een maatstaf waarmee je kunt vaststellen dat een persoon deugt zou kunnen zijn. Deugde Herman Brood? Hij dacht zelf van wel, zo blijkt uit het interview. Deugde hij ondanks alle fouten die hij maakte? Al is het maken van fouten een van de zaken die ons als mensen het meeste definieert. En zo ook het maken van kunst.



    



     



             

Reacties

Populaire posts