Vioolconcert van Bach

Ik luister naar het eerste vioolconcert van Bach. Ik heb
al een aantal malen verteld dat ik probeer meer en meer bekend te worden in de wereld van de klassieke muziek. In eerste instantie deed ik dat door middel van Chopin, later Grieg en nu dus Bach. Johan Sebastian Bach, misschien de grootste muzikale geest die ooit geleefd heeft. Hier in Nederland kennen we hem natuurlijk vooral van de 'Matteüs Passion'. Een meesterwerk, door velen het beste muzikale stuk ooit genoemd. Ik heb het niet zo op opera, maar de 'Matteüs Passion' is een ander verhaal'. Het spreekt van Bachs liefde voor het evangelie van Matteüs, het leven van Jezus Christus, de Bijbel in het algemeen .

Maar nu luister ik dus naar dat eerste vioolconcert van Bach. Prachtig! en daarmee zou alles gezegd kunnen zijn. Want soms kan klassieke muziek me niet beroeren, soms doet het pijn aan mijn oor, maar dit vioolconcert klinkt prachtig, spreekt van het genie dat Bach was. Waar dacht hij aan toen hij dit vioolconcert schreef? Dacht hij aan liefde, aan tragiek of allebei? Dacht hij aan en kunstwerk, God of allebei? Hoorde hij de muziek in zijn hoofd voordat hij de noten opschreef? Zag hij zichzelf al het orkest dirigeren toen dit concert voor het eerst gespeeld zou worden? Vragen om bij weg te dromen, maar waar we helaas geen antwoord meer op kunnen krijgen. Het zou wat zijn als we Bach hier op aarde konden spreken, aan hem vragen wat we wilde vragen. Maar aan de andere kant, ik geloof dat er een plek is waar dit mogelijk is. En die plek is niet eens zo moeilijk te bereiken. Goed, je moet er een heel leven hier op aarde voor afleggen, maar wat is die 80, 90 jaar hier op aarde vergeleken met de eeuwigheid?

Ik zie deze muziek van Bach als een kijkje in die eeuwigheid. Een glimp van de Goddelijke muziek in de hemel. Ik heb al een lange tijd de uitspraak van Walter Savage Landor bovenaan mijn blog staan. Hoe waar is de uitspraak? Alles op deze aarde is vergankelijk, behalve de muziek. Muziek zal er altijd zijn, zelfs als deze aarde niet meer bestaat. In de hemel is de 'Meester componist' zelf. Horen de mensen de stap naar het christelijk geloof hebben gezet de muziek die God gecomponeerd heeft. Horen we Zijn schoonheid vertolkt in muziek die we waarlijk perfect kunnen noemen...          

Reacties

Populaire posts