Edvard Grieg, vertolker van de natuur.

De lyrische stuken van Grieg draaien nu op de achtergrond. Mijn liefde voor de klassieke muziek wordt de afgelopen weken steeds groter en groter. Een paar weken terug werd in het tv-programma 'De Tiende van Tijl' aandacht besteedt aan Edvard Grieg. Zodoende dat ik op het idee ben gekomen om deze prachtige pianomuziek te gaan beluisteren. Ik heb even de Wikipedia-pagina over Grieg erbij gepakt. Zo kom ik te weten dat Grieg de bijnaam 'Chopin van het noorden' heeft gekregen. Deze vergelijking lijkt me op zijn plaats; ik hoor hetzelfde hartverscheurende, maar ook verzachtende als in de muziek van Chopin. Over het algemeen zacht met af en toe een uitschieter. En dan te bedenken dat er nog ogenschijnlijk oneindig veel te ontdekken valt voor mij.

Men zegt dat je klassieke muziek moet leren kennen, zo'n beetje als dat je koffie moet leren drinken. Eerst is het niks, maar langzaam maar zeker komt de waardering en uiteindelijk kun je niet meer zonder. Is zestien dan de leeftijd waarop klassieke muziek het punt van niet meer zonder kunnen heeft bereikt?

Grieg schreef zijn stukken in een kamer die een geweldig uitzicht had. En je hoort de schoonheid van de natuur terug in de muziek. Soms is de natuur hartverscheurend, maar soms ook verzachtend. Kijken naar Gods schepping is waar veel kunstenaars in alle soorten hun inspiratie uit hebben gehaald. Om een voorbeeld te noemen: Van Gogh. Bijvoorbeeld zijn schilderij van een amandelbloesem, die maar eens per jaar bloeit. Eens per jaar haar schoonheid laat vatten en dan weer een jaar op zich laat wachten, voordat haar schoonheid weer te aanschouwen is.
Grieg doet als het ware hetzelfde in zijn composities. De schoonheid van de natuur niet vatten in een schilderij, maar in een pianostuk. Meestal zacht, soms hard. Luisterend naar de muziek sluit ik mijn ogen en stel me een prachtig landschap voor. Soms kan muziek zonder woorden toch spreken. Spreken in een gefantaseerd beeld. Niet gefantaseerd is de foto hieronder van het uitzicht dat Grieg had als hij componeerde.
Edvard Grieg, vertolker van de natuur.    

Reacties

Populaire posts