Terugblikken en vooruitkijken

Het nieuwe jaar is al weer meer dan een week begonnen. een week die aardig gevuld was met muziek. Zo luisterde ik gisterenavond kant één en deze avond kant twee van 'Still Crazy After All These Years' van Paul Simon. De muziek van Paul Simon, samen met die van Simon & Garfunkel, behoort tot de meest dierbare muziek voor mij. Dit komt omdat ik zijn muziek al vrij vroeg als kind en beginnende puber leerde kennen. Als ik het me goed herinner kocht ik 'Still Crazy After All These Years' een paar jaar geleden voor drie euro bij de lokale kringloop. En bij de eerste luistersessie was ik meteen verkocht; en nog steeds is dit mijn favoriete plaat van Paul Simon.

Wat voor een jaar wordt 2016 voor mij? Het jaar waarin ik eindexamen mavo doe en in september begin aan een opleiding journalistiek, een opleiding waarvan ik hoop dat het een doorstroomroute voor de studie filosofie wordt, eerst aan het hbo en later aan de universiteit. Het jaar waarin ik hoop vluchtelingen te helpen in mijn kerk en aan hen van mijn geloof wil gaan getuigen. Het jaar waarin ik hoop dat de situatie waarin de wereld verkeerd aan de beterende hand zal zijn. Het jaar waarin ik hoop dat ik klaar ben met het schrijven van mijn boek. Kortom: een jaar dat er hoopvol uitziet.

2015 was een dubbel jaar voor me. Aan de ene kant was het een geweldig jaar waarin ik veel dingen heb mogen doen en heb geleerd. Waaronder een cursus in het christelijke geloof die me buitengewoon geholpen heeft, zowel op religieus als filosofisch gebied. Het jaar waarin ik Bob Dylan voor de tweede keer mocht aanschouwen. Ook was het het jaar waarin ik een concert van Selah Sue heb bezocht. Maar aan de andere kant was het het jaar waarin ik genoodzaakt was te stoppen met de havo en mijn toekomstplannen op het eerste zicht in duigen vielen. Deels is dit te wijten aan het slechte onderwijssysteem in Nederland, dat mensen zoals ik behoorlijk in de weg kan zitten. Maar deels is dit ook te wijten aan mezelf. Aan het bezig zijn aan allerlei projecten die een hoop tijd kostten en in mijn ogen belangrijker waren dan school. Ik zou graag een deel van 2015 overdoen al heb ik ook een hoop kennis opgedaan in 2015.

Enfin, dat is gezegd.  Ik kijk liever vooruit dan dat ik terugblik. Al kan men van terugblikken af en toe een hoop leren.

Een paar dagen geleden stuitte ik op het bekende concert van Ry Cooder en anderen te Santa Cruz in 1987. Een concert waar ik een groot aantal woorden aan kan wijden, maar dit nu niet gaan doen. Het enige dat ik er nu over wil zeggen is: luister en geniet!

                

Reacties

Populaire posts