Nieuw jaar

De eerste dag van het jaar is al weer een tijdje bezig. Als eerste wil ik iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen.  De laatste aanwinst van 2015 was een plaat van Charlie Parker, die overigens nog op de draaitafel moet worden gelegd. Dit zal waarschijnlijk morgen zijn. Het eerste beluisterde album van 2016 is een live registratie van Louis van Dijk, een mix tussen jazz en klassiek. Gisteren stond er geen muziek op, dat is te wijten aan het vuurwerk. Ikzelf heb niet meer dan een paar rotjes afgestoken. Ik besteed mijn geld liever aan andere zaken. Nu staat er muziek van Beethoven op; ik heb me voorgenomen om meer klassiek muziek te gaan luisteren. En daar lijkt me de eerste dag van 2016 een goed moment om ermee te beginnen. 

De nummer één van de Top 2000 van 2015 is Imagine van John Lennon. Ben ik het hiermee eens? Nee! In eerste instantie omdat voor mij Man in the Long Black Coat van Bob Dylan het beste nummer aller tijden is. Maar die komt waarschijnlijk nooit op één; hij staat niet eens in de lijst. In tweede instantie omdat ik het niet eens ben met de boodschap in het nummer. Een wereld zonde religie wil en kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Een wereld zonder religie zou een hele arme wereld zijn. Want alleen door God kunnen we enigszins de vragen die het leven met zich meebrengt beantwoorden. Het zijn mensen die dit jaar uit naam van hun 'god' moord en verderf hebben gestrooid. Niet God! Het bewijst alleen maar hoe te meer we God nodig hebben. 'Van God komt alleen het goede,' zei Plato. Misschien kunnen we dit in ons achterhoofd houden als we al het dood en verderf op het nieuws zien. 

Onderstaande tekst van Bob Dylan lijkt me een goede afsluiter:

'The iron hand it ain’t no match for the iron rod
The strongest wall will crumble and fall to a mighty God
For all those who have eyes and all those who have ears
It is only He who can reduce me to tears
Don’t you cry and don’t you die and don’t you burn
For like a thief in the night, He’ll replace wrong with right
When He returns
Truth is an arrow and the gate is narrow that it passes through
He unleashed His power at an unknown hour that no one knew
How long can I listen to the lies of prejudice?
How long can I stay drunk on fear out in the wilderness?
Can I cast it aside, all this loyalty and this pride?
Will I ever learn that there’ll be no peace, that the war won’t cease
Until He returns?
Surrender your crown on this blood-stained ground, take off your mask
He sees your deeds, He knows your needs even before you ask
How long can you falsify and deny what is real?
How long can you hate yourself for the weakness you conceal?
Of every earthly plan that be known to man, He is unconcerned
He’s got plans of His own to set up His throne
When He returns'


        

Reacties

Populaire posts