Gedachtenspinsels

IK luister naar het vijfde deel van de Bootleg Series van Bob Dylan. Deze extreem goede samenvatting van zijn 'Rolling Thunder Revue' toer draai ik verre van vaak. Gek eigenlijk, er hangt immers een zeer speciale sfeer om dit album. Een sfeer die me iedere luistersessie laat wegdromen in gedachten. Gedachten over Bob Dylan, The Rolling Thunder Revue, maar ook over dingen die in eerste instantie niet zoveel met Bob Dylan te maken. Ik ben altijd iemand geweest die behoefte heeft aan het verrijken van m'n kennis en tevens over veel onderwerpen na denkt. Over muziek, maar ook een heleboel andere zaken die in de wereld spelen en hebben gespeeld.

Enfin, terug naar de muziek. Een nummer wat de afgelopen tijd veel in m'n gedachten aanwezig was, is 'Georgia on My Mind. Een nummer wat kan gaan over een vrouw met de naam Georgia, maar ook over het zware leven van de Afro-Amerikanen in de staat Georgia in Amerika. Hoe je het nummer ook wil interpreteren, het is en blijft een ware klassieker.



Afgelopen zaterdag had ik over de combinatie van muziek met de filosofie en theologie. Om een nummer te noemen waar deze onderwerpen samenkomen, 'The Mercy Seat' van Johnny Cash, overigens prefereer ik zijn versie en woorden boven die van Nick Cave. Een nummer en onderwerp om over na te denken. In dit nummer wordt 'The Mercy Seat' besproken als de elektrische stoel waarop iemand zal geëxecuteerd worden. In de bijbel wordt gesproken over de dag des oordeels. De dag waarop God zijn oordeel zal vellen over de mens, maar ook genade toont aan hen die het juiste pad gekozen hebben. Je zou dus 'The Mercy Seat' kunnen zien als de troon van God waar hij mensen op de dag des oordeels zal bestraffen, maar ook genade toont. Hiermee trek ik dan weer de vergelijking met de 'The Mercy Seat' in dit nummer. De persoon in dit nummer ziet de stoel niet als vonnis. Hij omarmt zijn lot en weet dat het slechts een obstakel is tussen zijn aardse leven en het paradijs dat erna komt. Hij verlangt zelfs naar het moment wat hem te wachten staat. Een goed en mooi verhaal en nummer om dit bericht mee af te sluiten.

      

Reacties

Populaire posts