Jazz, Gospel en de Blues, dat vind je bij Bob Dylan.

Afgelopen donderdag schreef ik over het nummer 'Summertime'. In de vijf dagen die hierna zijn
gekomen spookte dit nummer meerdere malen door m'n hoofd. In wat voor een versie dan ook. Dat gezegd hebbende deel ik graag onderstaande versie met jullie. 'Summertime' wordt hierin gecombineerd met 'Motherless Child'. Twee klassiekers, de een anders dan de andere. Niet te vergelijken, maar toch ook heel passend bij elkaar. Mahalia Jackson heeft dus niet alleen maar Gospelmuziek opgenomen. Haar stem meet zich ook aan de jazzmuziek.



Niet alleen de jazzmuziek spookte door m'n hoofd. Ook het album 'New Morning' van Bob Dylan. Een uniek album in het oeuvre van Dylan. Eigenlijk is ieder album van Bob Dylan uniek, maar dit is uniek op een nog 'uniekere' manier. Het wijde spectrum aan genres aan dit album zorgt daarvoor. De blues komt aan bod op in 'One More Weekend', de jazz in 'If Dogs Run Free'. Men zegt zelfs dat 'Went to See the Gypsy' over Dylans grote wens om Elvis in het echt te ontmoeten. Iets waarin hij nooit geslaagd is. Raar eigenlijk als je kijkt naar de Dylan cover die meneer Presley heeft opgenomen. Enfin, ik zoek een nummer wat er tussenuit springt op 'New Morning', misschien een nummer dat ik als beste van het album kan bestempelen. Maar laat ik nou eigenlijk geen favoriete nummer hebben bij 'New Morning'. Het schommelt bij iedere luistersessie een beetje. De ene keer is het 'Time Passes Slowly', de andere keer 'The Man in Me', dan weer 'Went to See the Gypsy'. Het nummer dat de afgelopen dagen er voor mij het meeste tussen uitsprong was de alternatieve versie van 'Times Passes Slowy'. Zoals die verscheen op 'The Bootleg Series Vol. 10 Another Self Portrait'. Zonder een speciale reden.


Ik ben ook van plan om morgen 'Another Self Portrait' nog eens van voor af aan te luisteren. Het is al lang geleden sinds ik dat gedaan heb. Wat vind je nou op 'Another Self Portrait'. Nou ja; jazz gospel en de blues. Maar ook een heleboel waar geen genre op te plakken valt, dat hoeft ook niet altijd... 

Reacties

Populaire posts