Je zal maar eens geluk hebben


Eindelijk weekend.... dan heb ik dat alvast als eerste gezegd. Voor het eerst sinds een lange tijd staat
de 'Best Of' elpee van Ramsey Lewis op, om een beetje een uitstapje in de jazzmuziek te nemen. Je zou het kunnen beschrijven als een mix tussen jazz en klassiek, al liggen die twee genres sowieso al erg dicht bij mekaar. Dit is niet de eerste keer deze week dat ik naar een jazz/klassiek elpee luister, ergens deze week luisterde ik ook naar een elpee van Louis van Dijk en Rogier van Otterloo. De twee musici van onze eigen Nederlandse bodem. Toch moet ik toegeven dat Ramsey Lewis me op het moment meer zint. Die elpee van Louis van Dijk en Rogier van Otterloo neigt toch iets teveel naar de klassieke kant voor m'n smaak. Ramsey Lewis houdt de muziek swingend, en daar staat jazz voor mij voor een heel groot deel voor.

Toch is de jazzmuziek niet het enige wat deze week door m'n hoofd spookt, het nummer 'Autumn Leaves' ook. Gek eigenlijk nu de zon eindelijk doorkomt. Misschien komt dit juist wel door de zon, misschien doet dit nummer me denken aan de koude herfst en winter dagen en ben ik blij dat dat nu voor even achter de rug is. Maar waarschijnlijk komt dit vooral door 'Shadows in the Night' en die live elpee van Toots Thielemans waar ik het laatst over had. Deze traditional is overigens nog door een heel aantal andere artiesten gecoverd. Wat dacht je van Miles Davis, Chet Baker, Nat King Cole, Eric Clapton of Cannonball Aderley. Ik zal deze versies en een paar andere een keer goed beluisteren, misschien later meer.

Maar wat me deze week het meest blij heeft gemaakt is het bericht dat ik kaartjes gewonnen heb voor Selah Sue in de North Sea Jazz Club te Amsterdam. Eén van de artiesten die bewijst dat er wel degelijk nog een hoop muzikaal talent te vinden is vandaag de dag. Dat deze artiest dan weer uit mijn geboortestreek Vlaanderen komt zint me enorm. Het wordt een klein, intiem concert. Iets wat het alleen maar mooier maakt. Stom geluk zou je zeggen dat ik die kaartjes gewonnen heb, maar dat stomme geluk maakt me toch wel erg blij. Helemaal toen ik nog eens goed luisterde naar een aantal van haar nummers wat ik een tijd niet gedaan had. Ik ontdekte weer hoe goed ze eigenlijk is, ook haar laatste paar nummers. Het is moeilijk om een nummer te vinden om op dit blog te plaatsten tussen al die mooie, soms zelfs prachtige nummers. Maar de nummers 'Reason' en 'Always Home' sprongen er vandaag voor mij het meest tussenuit. In eerste instantie is 'Reason' een beetje moeilijk te verwerken, maar 'Always Homes' is dan weer rustig, kaal, akoestisch, maar bovenal mooi. Twee nummers die in ieder geval mij enorm kunnen raken. Zie zowel het studionummer 'Reason' als het kale, akoestische 'Always Home' hieronder. Overigens is het laatste nummer ook een prachtige videoclip. Geniet zou ik zeggen... 
  
 





  

Reacties

Populaire posts