Valentijnsdag, het liefdeslied

Valentijnsdag, dag van de liefde. Liefde en muziek zijn dingen die naadloos samen gaan. Zo zijn er
talloze prachtige en minder geslaagde liefdesliedjes geschreven. Maar zelfs hele album over de liefde, zoals 'Blood on the Trcacks' van Bob Dylan, wat bezingt en laat horen hoe liefde pijn kan doen, al is dat als we Dylan op z'n woord moeten geloven niet zijn visie op dit album. Of als we het wat recenter zoeken het, met toepasselijke titel, liedje 'Lovesong' van Adele wat dan weer beschrijft hoe mooi de liefde kan zijn. Maar wat is dan mijn ultieme liefdesliedje? Wat vind ik het nummer wat het concept en de emotie liefde perfect beschrijft? Ik heb er diep over nagedacht, maar ik kan niet me beperken tot één nummer. 'Make You Feel My Love' misschien van Bob Dylan, tevens gecoverd door Billy Joel, Adele, Bryan Ferry en nog een heleboel andere artiesten, de ene beter dan dan ander. Het gekke is dat geen één versie van dit nummer me meer raakt dat die van Dylan verschenen op 'Time Out of Mind'. Dit nummer kan leifde tussen twee personen schrijven, maar ook de relatie van God tot de mens en de mens tot God. Of 'You've Got A Friend' van Carole King op het album 'Tapestry', tevens steengoed gecoverd door James Taylor. Wat het vriendschappelijke aspect van liefde beschrijft, dat er iemand is waar je op kunt vertrouwen en alles aan kan toevertrouwen. Misschien 'Lean on Me' van Bill Withers. Wat tevens beschrijft hoe je op iemand kan steunen als het wat minder of slecht gaat. Of 'If You Could Read My Mind Love' van Gordon Lightfoot, ook erg mooi gecoverd door meneer Cash himself. Sommige van deze nummers hebben niet veel diepgang, maar beschrijven daardoor wel in een paar simpele zinnen hoe mooi liefde kan zijn. Andere hebben juist weer heel veel diepgang en zijn op ontelbaar veel verschillende manieren te interpreteren, maar belichten daardoor juist de complexiteit van liefde. Als ik zo al deze nummers op een rijtje zet kan ik niet zeggen welke ik beter vind dan de ander, of me meer raakt. En er schieten me nog talloze te binnen. Ik beperk me tot één nummer wat ik gewoon erg mooi vind, misschien is het wel helemaal geen liefdesliedje. 'Lay, Lady, Lay' van Bob Dylan. Dit is voor nu het ultieme liefdesliedje, wat misschien niet eens een liefdesliedje is. Het is dat ik van mezelf een keuze moet maken, maar ikzelf vind dit een geweldige keuze. Een prachtig lied...

            

Reacties

Populaire posts