Nummer van de dag #5: I and I - Bob Dylan, een nummer over Dylan en David

In het laatste deel van 'Gedachten over Dylan' had ik het onder andere over het album 'Infidels' van Bob Dylan en mijn favoriete nummer van dat album 'I and I', zie hier. Ik trok door dat nummer de gelijkenis tussen Dylan en koning David van Israël. Het nummer gaat onder andere over een vrouw. De strofe 'In another lifetime she must have owned the world, or been faithfully wed To some righteous king who wrote psalms beside moonlit streams' doet vermoeden dat deze vrouw iets te maken heeft met David. Wellicht gaat over de vrouw Batseba die later Salamo baarde, de man die koning David opvolgde. Misschien is dit nummer ook wel het nummer van dit album waarin nog het meeste een duidelijk beeld van het christendom te vinden is. Het refrein: I and I In creation where one’s nature neither honors nor forgives I and I One says to the other, no man sees my face and lives. Dit refrein kan verwijzen naar God, het volk van Israël geloofde namelijk dat niemand God in persoon kon zien totdat hij of zij overleden is. Dit zou de strofe 'One says to the other, no man sees my face and lives' kunnen uitleggen. Misschien gaat dit nummer ook wel een beetje over mij, ik heb ook joods bloed door m'n aderen stromen net als Dylan en David. Ik weet niet of ik me hierdoor meer met Dylan kan vergelijken dan iemand anders. Het nummer kan ook gaan over Dylan zelf. Misschien beschrijft hij een dag uit het leven van hem. Het is vooralsnog alleen maar speculeren en een beetje gissen. Misschien zie ik verwijzingen waar er helemaal geen zijn. Ik zou eigenlijk gewoon moeten genieten van de muziek en het authentieke gitaarspel van Mark Knopfler. 'Infidels' is het tweede album dat Dylan met deze buitengewoon getalenteerde gitarist in zee ging. Enfin, misschien kun je het beste de hele songtekst lezen en zelf beslissen waar het over gaat, zie hier.




 

Reacties

Populaire posts