Een dag in Hotel California

Vandaag in de muziekles heb ik samen met de klas het nummer 'Hotel California' gezongen. Het zal niemand ontgaan zijn dat dit nummer van The Eagles voor het eerst sinds een lange tijd weer op nummer één stond in de Top 2000. Ik moet bekennen dat ik eigenlijk niet zo veel heb met de Top 2000. Ik vind de lijst eerlijk gezegd nogal eentonig en veel echt prachtige nummers staan er niet eens in. Maar deze keer heeft de lijst me toch iets opgebracht; ik heb namelijk voor het eerst de ware schoonheid van het nummer 'Hotel California' ontdekt. In de 'Op de draaitafel' over het album was ik zeer positief over het album, maar niet echt over het nummer, zie hier. Ik noemde het nummer zelfs een nummer wat te veel gedraaid is. Maar wie ben ik om dat te zeggen? Niet ieder nummer wat jij goed vindt moet ik goed vinden en visa versa. Ik ben nog steeds van mening dat 'Hotel California' een nummer is wat over beluisterd is, soms zelfs zonder te beseffen wat de ware boodschap van het nummer is. Wat de ware boodschap van dit nummer is weet ik niet, maar ik weet wel dat dit nummer me voor het eerst vandaag echt geraakt heeft. Misschien komt dat wel omdat ik het vandaag met de klas zong en het in een compleet andere versie heb gehoord. Ik werd daardoor met m'n neus op de mysterieuze en prachtige tekst gedrukt. Het ontcijferen van teksten doe ik heel graag, ik heb aan zo'n beetje ieder nummer wat ik goed vind m'n eigen verhaal en boodschap geplakt. Maar ik weet niet wat ik moet denken van de tekst van 'Hotel California'. Gaat het daadwerkelijk over een hotel in Californië, of is dit slechts een synoniem voor iets compleet anders, iets met een veel diepere betekenis? Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Misschien is de onwetendheid juist wat me vandaag geraakt heeft in dit nummer. Misschien zal en kan ik ooit nog m'n eigen interpetatie aan dit nummer geven, maar voor nu is gewoonweg de muziek meer dan genoeg..... Ik laat het nummer maar voor me spreken.

 

Reacties

Populaire posts