10 beste nummers aller tijden

Iedere muziekliefhebber stelt zichzelf of krijgt de vraag gesteld wat hij of zij de beste albums of nummers aller tijden vinden. Het punt met mij is dat deze lijst bijna constant verandert. Toch wil ik vandaag een poging doen om mijn favoriete nummers aller tijden op dit blog te zetten. Waarschijnlijk is die lijst morgen alweer anders. Zie het dus niet als een lijst die nooit verandert, maar als een lijstje van vandaag. Er is één regel: er mag maar een nummer van een artiest of groep tussen zitten. Anders zou deze lijst in het oneindige doorgaan.

10. 'America' - Simon & Garfunkel - 'Bookends'

De muziek van dit duo gaat al een hele tijd met mij en de muziekgeschiedenis mee. Hun muziek is tijdloos en zal altijd een zeker rol spelen in de muziek die nog komt. Het nummer 'America' is misschien niet hun bekendste, maar voor mij wel hun beste. Het nummer klopt van alle kanten en zit muzikaal goed in mekaar. De boodschap van het nummer blijft voor mij onbekend, eigenlijk wil ik het ook niet weten. Misschien gaat het nummer over de Amerikaanse droom waarmee immigranten het land binnen komen. Een droom van een baan, beter voedsel en leven. Een droom die vaak niet waar te maken blijkt te zijn. Amerika is lang niet zo mooi als het lijkt.

9. 'Heart of Gold' - Neil Young - 'Harvest'

Ieder artiest heeft zo de nummers die wereldwijs een succes waren en zijn en door velen als hun beste worden gezien. 'Like a Rolling Stone' en 'Blowin' in the Wind' zijn dat voor Bob Dylan en 'Walk The Line' en 'Ring Of Fire' voor Johnny Cash. Vaak zijn deze nummers steengoed en prachtig, maar of het ook echt de beste zijn? Vaak erger ik me aan de soort 'Dylanfan' die 'Like a Rolling Stone' werkelijk waar het beste vindt. Ik vraag me dan af of die 'fan' ooit al een goede luistersessie aan 'Oh Mercy' of de rest van 'Highway 61 Revisited' heeft gewijd. Ik kan me voorstellen dat de echte fans van Neil Young een waslijst aan nummer kunnen opnoemen die beter zijn dan 'Heart of Gold' en waarschijnlijk zou ik dat dan ook beamen. Maar voor nu is 'Heart of Gold' het beste wat de man heeft gemaakt. Al maakt 'My My Hey Hey' een grote inhaalslag. 'Heart of Gold' is een prachtig nummer en voorlopig voor mij het beste werk van Young. Maar of dat ook zo blijft?


8. (You Make Me Feel) Like a Natural Woman - Carole King - 'Tapestry'

Eigenlijk zou ieder nummer van 'Tapestry' wel goed in deze lijst passen. Als ik wat meer nummers had om mee te spelen zou dit ook het geval zijn, maar ik moet keuzes moet maken. M'n lichte voorkeur gaat naar 'Like a Natural Woman'. Een groot commercieel succes, maar ook een nummer waarvan zo'n beetje alles goed is. Het pianospel en zang maken het plaatje compleet. Een prachtig nummer en een van mijn favorieten. Ik denk dat menig muziekliefhebber het hier mee eens is.


7. Breathe (In the Air) - Pink Floyd - 'The Dark Side of the Moon'

Ik bezit het album waar dit nummer opstaat nog niet zo heel erg lang, maar het is wel een album wat ik hoog aansla. 'Breathe' is mijn favoriete nummer van dit album. Misschien om dat de boodschap zo sterk is. Twee coupletten maar en daarmee is het nummer gemaakt. 2,5 minuut muziek en dan is het nummer afgelopen. Ik blij dan met een warm gevoel zitten als het volgende nummer begint en word iedere keer weer diep geraakt. Het is een kort nummer, maar wel een waar pareltje en hij staat vandaag op nummer 7.

6. I Hung My Head - Johnny Cash - 'American III: Solitary Man'

Ik denk dat ik niet veel woorden vuil moet maken om uit te leggen waarom dit nummer zo goed is. Volgens mij houdt bijna iedereen wel van dit nummer en het album waar het opstaat. Cash ging het laatste tijdperk in van muziek voor zijn dood en dat is te merken. Dood, het hiernamaals, spijt en vreugde komen in dit nummer voor. Alles zit erin en dat maakt het tot een waar pareltje. 

5. 'Tunnel of Love' - Dire Straits - 'Making Movies'

Dire Straits is een band die albums en nummers hebben gemaakt die veel mensen hebben laten genieten en beroerd. Dit nummer is niet te volgen qua boodschap, maar de muziek en de stem van Mark Knopfler zijn hetgeen wat mij het meest aanspreekt. Epische gitaarsolo's, een drumstel, een piano en je hebt een nummer waarin je zo'n beetje alles hebt wat er in een rocknummer moet zitten. Er komt vast wel een dag waarin de ware boodschap van dit nummer heb ontrafeld, maar tot die dag prijs ik me gelukkig met die prachtige muziek. "Tunnel of Love', een ware aanrader en misschien wel het beste wat deze band heeft gemaakt.

4. With Or Without You - U2 - 'The Joshua Tree'

U2 is een band waarvan je moet houden. Ik ken genoeg mensen die de stem van Bono en dat echoënde gitaarspel van The Edge niet uit kunnen staan. In mijn ogen is U2 een erg goede band die erg goede muziek maakt, dat wil niet zeggen dat ik er altijd voor in de stemming ben. 'With Or Without You' is voor mij op dit moment het beste nummer van ze. Een nummer wat in mijn ogen over tweestrijd gaat met als symbool een haat-liefdeverhouding. De vraag is nog maar of de band dit beeld ook voor ogen had toen ze het nummer maakte. Uiteindelijk gaat het erom welke boodschap jij, de luisteraar aan het nummer geeft en ervan kan genieten.

3. 'Sodom' - Jerusalem - 'Warrior'

We gaan een beetje de obscure kant op. De kant van een Zweedse religeuze symfonische / hardrockgroep, of zoiets. Er hangt een heel verhaal aan het nummer 'Sodom' en de plaat waar dit nummer opstaat. Ik vind het eigenlijk gewoon heerlijk hoe twee aspecten die in eerste instantie niet aan elkaar gelinkt worden, het christendom en hardrock, toch samen kunnen gaan. Dit nummer is daar wel het bewijs van. Het langste nummer van deze lijst en dat mag ook wel. 12 minuten lang word ik in allerlei hoeken gesmeten en weten m'n oren niet waar ze het moeten zoeken, maar toch geniet ik open en top.

2. 'Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) - Marvin Gaye - 'What's Going On'

Deze lijst zou natuurlijk niet compleet zijn zonder een soulnummer. Voor mij is het beste soulnummer 'Inner City Blues'. De afsluiter van misschien wel het beste soulabum aller tijden 'What's Going On' van Marvin Gaye. Een nummer wat een album afsluit wat bijna de ziel van Amerika en de wereld van toen en nu beschrijft. Een zuivere bijna stem wat de soms afschuwelijke gebeurtenissen in de downtown van de grote steden. Maar ook een nummer wat hoop beschrijft op een betere toekomst door middel van geloof een doorzettingsvermogen. Kortom dus een nummer wat precies in het straatje past van wat soul inhoudt. Het zingen over hartenzeer en hoop.

1. 'Man in the Long Black Coat' - Bob Dylan - 'Oh Mercy'

De lijst van beste nummers aller tijden verandert voor mij bijna constant, maar 'Man In The Long Black Coat' is een nummer wat op een of andere manier steeds weer bij mij op nummer 1 uitkomt. Toen ik dit nummer voor het eerst hoorde was ik geboeid, maar ook beangstigd. Een nummer wat je laat afvragen wie die man in de lange zwarte is. Je het mysterie laat ontrafelen, of juist het geheim wil laten bewaren. Zingt Dylan over zichzelf, God, een crimineel, een profeet, of misschien zelfs een doodgewone man? De mystiek in dit nummer heeft me altijd aangesproken. Die mystiek maakt het dat dit nummer mijn favoriete nummer aller tijden is en hoogst waarschijnlijk ook blijft. Dit nummer heeft me in zijn handen getrokken en niet meer losgelaten.

Dit zijn dus op het moment mijn beste nummers aller tijden. Mis je er een of wil je me laten weten wat jouw favorieten zijn, laat dan een reactie achter of stuur me een berichtje op Facebook. 
                    

Reacties

Populaire posts