Op de draaitafel #20: Animals - Pink Floyd

Ik vind dit een van Pink Floyds meest ondergewaardeerde album, zelfs één van de meest ondergewaardeerde albums aller tijden. Natuurlijk overtreft dit album absoluut niet hun meesterwerken als 'The Wall' en 'Dark Side On The Moon'. Ze hebben de lat nou eenmaal hoog gelegd op het moment dat ze met die albums kwamen, maar als ik naar dit album luister zonder te denken aan de rest valt me op dat dit een meesterlijk album is. Misschien wel net zo goed als 'The Wall'. Het album heet 'Animals' omdat de 'hoge piefen' die de landen in hun macht hebben worden aan- gesproken als 'Pigs', 'Sheep' en 'Dogs'. Die kritiek is te voelen en te horen bijvoorbeeld in de regel uit het nummer 'Dogs': 'And when you loose control, you'll reap the harvest that you have sown'. Net als in deze regel zit in ieder nummer  veel beeldspraak en je zult dan ook tijdens het luisteren niet merken dat er kritiek gegeven wordt op mensen. Maar toen ik daarnet de binnenhoes waar de teksten volop uit zijn geschreven werd me ineens duidelijk wat het concept van het album nou was en waar al die dieren nou voor stonden. Iedereen heeft natuurlijk een eigen interpetatie hierover. Ik weet ook niet precies welke mensen beledigd worden op dit album. Eigenlijk maakt me dat ook niet zoveel uit; er zijn altijd wel zaken die spelen met mensen aan het hoofd waar je niet tevreden over bent. Daarom is dit album ook tijdloos. Het is dan ruim 37 jaar geleden uit gekomen het is nog steeds van deze tijd. Zoals je wel merkt is dit album warrig en niet te volgen, maar toch ook weer precies te snappen. Ik snap niet wie zij bedoelden. Ik weet wel welke mensen ik bedoel. Als je snapt wat ik bedoel :) Het onderwerp is moeilijk te snappen, maar dit album is en blijft een topper!  En zoek nou voor de grap even uit hoe ze dat varken op de hoes nou in de lucht hebben gekregen.

Cijfer: 9          

Reacties

  1. Op basis van het concept en de gelaagdheid ervan en de terugkerende muzikale thema's is en blijft The Wall mijn favoriete album aller tijden. Op basis van de muzikale eenduidigheid die Animals heeft doet 'ie eigenlijk nauwelijks onder voor The Wall. Beide sla ik hoger aan dan Dark Side......, Shine on.....ook trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts