Op de draaitafel #17: Newport Jazz Festival 1958 - Mahalia Jackson

Vandaag is het een speciale 'Op de draaitafel'. Het is namelijk het eerste album wat ik van een vrouw
en het eerste echte gospelalbum wat ik bespreek. Ik bezit aardig wat lp's van Mahalia Jackson, maar dit is toch een van de beste.

Ik was de koning te rijk toen ik eergisteren dit album tussen een hoop troep vond. Dat de hoes in erg goede staat en de plaat in bijna nieuwstaat verkeren vergrote dit alleen maar . Ik houd erg veel van Gospel. Dat komt door veel redenen. Daar wil ik nu niet op ingaan,het gaat om de muziek. Jackson is was een vrouw met een stem uit duizenden. Krachtig,ongelooflijk veel dynamiek en mooi, bloedmooi. Die stem komt als geen ander uit op dit album. Je weet niet wat je hoort als je haar al die prachtige nummers hoort zingen. Er staan veel welbekende traditionals als 'He's Got The Whole World In His Hand, 'Didn't It Rain' en natuurlijk 'An Evening Prayer', op. Maar ook bijvoorbeeld het slavennummer 'It Don't Cost Much' en mijn persoonlijke favoriet van haar hand 'I'm Going To Live The Life I Sing About In My Song'. Dit laatste nummer heeft me altijd kippenvel bezorgt en deze liveversie doet niets anders. Nee, dit album is niet voor iedereen geschikt. Ik kan me voorstellen dat de christelijke boodschap voor sommige een punt is om dit album niet te luisteren. Ik zou toch willen adviseren om over dat punt heen te stappen en zeker dit album mee te nemen als je het een keer tegen komt in de bakken. Het is z'n geld meer dan waard.          

Reacties

Populaire posts