Op de draaitafel #14: Déjà Vu - Crosby, Stills, Nash & Young

Zoals ik al eerde ineen bericht heb vertelt was de laatste graafsessie bij het kringloop een buiten
gewoon goeie en ben ik weer een flink aantal lp's rijker. Verreweg de beste lp die ik heb gevonden was 'Déjà Vu'.

Ik weet niet goed hoe ik moet beginnen. Dit album is eigenlijk te goed om in woorden te kunnen uitdrukken. Tot vrijdagmiddag was ik niet zeer bekend met het werk van deze groep en kende ik vooral de grote hit van Neil Young. Maar om nou te zeggen dat ik een kenner was, nee dat was en ben ik zeer zeker niet. Ik ben al twee dagen in de weer om dit album goed tot me te laten dringen. Er staan prachtige nummers op, stuk voor stuk.Zo is er een ongelooflijk harmonieuze samenzang te horen op het openingsnummer 'Carry On' en het lied met een krachtige boodschap 'Teach Your Children'. Ik dacht dat alleen Simon & Garfunkel het voor elkaar kregen om naadloos en perfect samen te zingen, totdat ik deze nummers hoorde. Toen ik eenmaal overweldigd op m'n stoel zat en het nummer 'Almost Cut My Hair' met de krachtige bluesstem van David Crosby begon te spelen, was ik helemaal verkocht en kon ik mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik dit album nog nooit eerder gehoord had. Zo ging het de rest van het album door, diep geraakt door de muziek en zachtjes meeklappend op het ritme en als een nummer het einde had bereikt en de zachte ruis begon twijfelde ik aan mezelf of ik wel een muziekkenner was zonder dat ik dit album ooit te hebben beluisterd. Maar als het volgende nummer begon te spelen droomde ik weer weg in de muziek en genoot ik volop. Al met al ben ik zeer onder de indruk van dit album. Maar het nummer wat ik verreweg het beste vind is toch wel 'Helpless' waar Young z'n solomomentje heeft. Zijn stem raakte me diep, zo diep zelfs dat ik een Facebookdealtje aan het sluiten ben om zijn album 'Harvest' op de kop te tikken. Deze stem verdient terecht een prachtige solocarrière.

Reacties

Populaire posts