Songtekst van de dag #29: Blind Willie Mctell

Klik hier om de songtekst te lezen.

De reden voor de keuze van dit nummer komt door Frits Tromp. Ik zag vandaag een link op zijn blog een verwijzing naar de we 'Nummer van de dag'. Ik kende deze site nog niet voor vandaag, maar er staan leuke stukjes op en heb met plezier gelezen.

Dylan heeft een groot spectrum aan artiesten waar hij respect voor heeft/door geïnspireerd is. Maar als aan hen een hommage brengt zegt dat veel. Hij beschrijft niet Mctells persoonlijkheid. Nee, Dylan zegt dat er niemand beter de blues kan zingen dan Mctell. Dylan houdt te tekstuele stijl van zo'n beetje iedere vroege deltablueszanger die er is, maar de manier waarop hij zingt, het ritme. Alles is anders, alleen het gitaarspel van Mark Knopfler niet. Maar goed de stijl blues bevat nog vele subgenres en eigenlijk zijn veel muziekstijlen te definiëren als blues. Ach, het doet er niet toe.

Dylan heeft een prachtige tekst geschreven en weet dat op een of andere manier de gebeurtenissen waar Mctell zeer waarschijnlijk mee te maken heeft gehad te beschrijven en dat, dat is blues voor een vriend. In dit geval een vriend die hij niet gekend heeft.. Dat klinkt raar, maar ik vind ook dat ik Dylan goed ken, ik ken veel van zijn nummers, heb al zijn albums op cd's en de meesten op plaat, maar toch ken ik hem niet en weet ik niets over zijn persoonlijkheid. Dylan heeft ongetwijfeld een band met de blues van Mctell en kent veel van zijn nummers, maar heeft hem waarschijnlijk nooit gesproken, laat staan gekend. Toch kent hij hem goed.

Ik weet redelijk veel over de muziek van Dylan, maar bijna niets over zijn persoonlijk leven. Ik kan dus ook niet zeggen welke band Dylan met Mctells muziek had. Dylan geeft door dit soort nummers een kijkje in zijn hart, hij laat zien waar hij van houdt. Dat is moeilijk om de doen voor een artiest, maar hij weet het op zo'n manier te doen dat het niet te persoonlijk wordt, hij laat allen weten dat hij Mctell de beste vindt. Wat ik wel kan zeggen is dat Mctell inderdaad een geweldige blueszanger is en misschien nog wel een betere gitaarspeler. Een artiest zoals hij verdient een soort hommage als dit nummer.Vergeet niet het bericht hieronder te lezen.

Reacties

Populaire posts