Songtekst van de dag #27: 4th Time Around

Klik hier om de songtekst te lezen.

Soms zijn er van die dagen dat ik nier Dylan luister. Dat gebeurt niet vaak. De voornaamste reden is
meestal nieuwe lp's om te luisteren, dat was nu niet het geval. Alle lp's die ik de afgelopen week gekocht heb, zijn beluisterd en hebben een plaats in de kast. Vandaag kwam het door drukte, en het kleine beetje tijd wat er over was, had geen ruimte voor Dylan.

Daarnet kwam '4th Time Around' in me op. Het enigste stukje Dylan voor de dag dus. Ik wil het niet hebben over de verborgen boodschap in het nummer nu. Nee, daar is het nummer te mysterieus voor. Ik zou ook niet willen weten wat de boodschap is, ik ben bang dat ik alleen maar teleurgesteld uit zou komen. Ach, dit nummer heeft teveel in zich om op te noemen. Dat maakt het nummer zo goed. De melodielijn die bijna niet afwijkt, die vijf prachtige coupletten, het meesterlijke mondharmonicaspel. Vaak denk ik aan de tekst bij een nummer, vaak ook als ik naar dit nummer luister. Nu niet, ik denk aan al de rest wat het nummer maakt en hoe Dylan dit zingt. Ik heb dit nummer ook niet gehoord vandaag. Ik heb er alleen maar aan gedacht. Morgen, dan is het tijd voor dit nummer. De enigste strofe die ik wil delen is: And I, I never took much. De opsomming van twee keer ik, die de regel meer kracht geeft. Dylan speelt met deze woorden. Niet veel doet dit nummer ook goed aan. De eenvoud van het nummer, de minieme gebruik van dynamiek en  instrumenten, is de ultiemste kracht en toch heeft dit nummer enorm veel in zich. Even komt de gedachte wat de boodschap zou kunnen zijn. Nee, die gedachte is niet voor nu, de gedachte aan het nummer is genoeg. Zo laat op de avond is dat wel even genoeg.

Reacties

Populaire posts