Songtekst van de dag #25: Man Of Peace

Klik hier om de songtekst te lezen.

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen. Dit nummer ken ik al een tijd, maar pas net, toen ik de
tekst bekijk, kwam de boodschap bij mij binnen. De regel 'Sometimes Satan comes as a man of peace'. Staat natuurlijk voor personen die in eerste instantie goed en rechtvaardig lijken, maar uiteindelijk kwade bedoelingen hebben. Satan is het figuur uit de bijbel die het slechte in de mens naar boven heeft gehaald en God zelf verraden heeft. Maar Satan kan ook gezien worden als het figuur van het kwaad. Het kwaad zelf is natuurlijk Adolf Hitler geweest, die in de tekst aangehaald wordt als Führer. Dylan voelt zich natuurlijk verbonden met zijn volk de joden, hij ziet Hitler als een weerspiegeling van Satan op aarde, een persoon die zo gek is dat hij tot alles in staat is. Ik kan me hier helemaal in vinden, want ik heb ook Joods bloed door mijn aderen stromen. Het zou ook de lokale priester kunnen zijn die het kwaad in zich heeft. Veel personen die een leidende rol in De Katholieke en Protestantse kerk hebben, hebben soms kwade bedoelingen in zich. Ze raken het echte doel, God, uit het oog, vinden hun eigen ego belangrijker en doen zo veel mensen kwaad aan. Ik kan uren dingen opsommen hoe Dylan Satans sluwheid beschrijft en mijn uitleg naar voren brengen. Maar daar heb ik de tijd niet voor.  Een samenvatting kan ik wel geven: Satan is sluw, weet alles goed uit te leggen, lijkt goed, maar is dat niet, belooft veel, maar geeft niets, eerst is hij op de achtergrond, maar dan eist hij de hoofdrol, hij weet je zwakke plekken en die dingen die je aanspreken, maar hij is vooral in en in slecht.

Denk nou niet gelijk als je niet gelooft in Satan dat de figuur niets voor jou kan betekenen. Er zijn personen, zoals Hitler, die door en door slecht zijn, eerst als een man van vrede lijken te komen, alles beloven, maar later hun echte ik laten zien en je met niets dan lege handen en veel spijt achterlaten.

Reacties

Populaire posts