Songtekst van de dag #23: Trying To Get To Heaven

Toen ik naar een nummer voor dit tukje opzoek was, ben ik een tijd bezig geweest. Als je door al die  honderden nummers heen scrolt, is het lastig om een keuze te maken; ze zijn allemaal zo goed. Ik heb nummers uitgekozen, geprobeerd om er over te schrijven. Maar uiteindelijk is het dit nummer geworden, al is het moeilijk voor mij om dit nummer te bevatten.

De tekst doet bluesy aan. Hij zingt over gebeurtenissen. Maar wat bedoelt hij toch  met dat refrein. Hoe kan hij proberen om naar de hemel te gaan, wil hij niet meer leven? Maar dan komt het antwoord: voordat ze de deuren sluiten. Oftewel wanneer het te laat is om nog een keuze te maken, wanneer alle kansen voorbij zijn. Ik vraag me altijd of dit nummer autobiografisch of niet bedoeld is.Als dat zo is, dan probeert Dylan dus een keuze te maken voor een religie. Maar dat had hij toch al gedaan? Zo'n 19 jaar voordat dit  nummer verscheen. Dylan was voordat dit nummer uitkwam een periode ernstig ziek geweest. Misschien riep hij toen uit dat hij naar de hemel wilde. Misschien heeft Dylan dit nummer geschreven tijdens een twijfelmoment. Toen hij zich afvroeg of er wel een hemel en hel bestaat. Dit is niet de betekenis die ik eraan wil geven. Ik beeld me altijd in dat dit nummer voor de menigte mensen op de aarde geschreven. Ook al gaat het leven door, ben je bezig met je alledaagse dingen. Vergeet niet dat de tijd om de hemel in te komen een keer voorbij is. Een keer is je tijd op en kun je geen keuze meer maken. Maar goed dit nummer is in de eerste persoon geschreven. Dylan meent altijd wel alles wat hij schrijft. Al kan het soms sarcastisch bedoelt zijn. Al die vragen en stellingen, ik word er gek van. Dylan weet als geen ander vragen op te roepen bij de luisteraar. Dat blijkt wel bij alle 23 delen uit deze serie. Ik weet niet waar de tekst over gaat, toch is dat geen irritatiepuntje wanneer ik naar dit nummer luister. Soms is het goed om het niet te snappen en gewoon het nummer over me heen laten komen. Ik weet een ding: Dit nummer is erg goed en raakt me punt uit. Bij mij maakt het niet uit, zolang het nummer me maar raakt en dan is er al een heleboel goed.  

Reacties

  1. "Maar dat had hij toch al gedaan?". De vraag stellen is hem beantwoorden. Dylans werk moet je nooit benaderen alsof je simpelweg de krant leest. Er is sprake van beelden en poëzie. Hij hij dat inderdaad ook al gedaan. In 'Till I Fell In Love With You' (ook van Time Out Of Mind) zingt hij dat God zijn schild is en daar hoeven we het dus ook niet over te hebben. Dit nummer gaat over het je uitstrekken naar en serieus op weg zijn. Het is nooit een goedkope zaak, we moeten in beweging komen. Time Out of Mind is een soort 'Pilgrim's Progress' (Bunyan), het onderweg zijn en dat is anders dan vertrek of aankomst. Ik vind dit een aangrijpend en positief nummer, juist omdat het zo echt is. Je zou het boek van Bradford eens moeten lezen, 'Out Of the Dark Woods', dat is echt een goed boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer juist in 'Songtekst van de dag' nummers los van het album te zien. Het boek 'Pilgrim Progress' heb ik 2 keer gelezen. Een allegorie spreekt me altijd wel aan. Uit de dingen die ik over "Out Of The Dark Woods' krijg ik de indruk dat het een boek zoals 'De Spirutuel zoektocht van Bob Dylan' is en daar kreeg ik niet echt de antwoorden die ik wilde horen. Ik zal hem eens lezen en kijken wat ik ervan vind.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts