Songtekst van de dag #20: Ring Them Bells

Klik hier om de songtekst te lezen.

Zoals velen van jullie weten heb ik een zwak voor het album 'Oh Mercy'. Dit nummer doet daar niet voor onder. De tekst is misschien wel hetgeen wat me zo aanspreekt. Hij is zeer sterk en er zit een prachtige boodschap in. De titel kan verschillend worden opgevat. Een kerkklok misschien. Die kerkklok kon vroeger voor verschillende gebeurtenissen gebeld worden. Een brand, een bruiloft en nu nog steeds om de tijd aan te geven. Wat Dylan denk ik probeert aan te geven is dat iedere groep mensen even veel waard is en op evenveel recht heeft.

Dat Dylan het geloof nog niet achter zich heeft gelaten blijkt uit twee strofen tekst; 'Ring them bells so the world will know That God is one Oh the shepherd is asleep Where the willows weep And the mountains are filled With lost sheep'. In de Bijbel wordt vaak over Jezus en God als herder gesproken. Ook wordt de gelijkenis gegeven van verloren schapen als zijnde christenen die zijn afgedwaald van het geloof. Maar uiteindelijk weer altijd teruggevonden worden door hun herder. En de andere strofe: 'Ring them bells for the chosen few Who will judge the many when the game is through'. 'The Chosen Few' kan staan voor de uitverkorenen die in het boek Openbaring worden beschreven als degene die op de nieuwe aarde zullen regeren als het allemaal voorbij is. Zo kom je weer uit bij 'Who Will Judge The Many'.

Net als gisteren wil ik weer zeggen dat mijn mening er niet zoveel toe doet als die van jezelf.
Je kunt een hele andere definitie aan de tekst geven dan ik en dat is alleen maar goed.

Reacties

Populaire posts