Bob Dylan album voor album #18: Street Legal

Algemene Informatie:

Releasedatum: 15 juni 1978
Opnamedata: April 1978
Producer: Don DeVito
Duur: 50:18

Een album wat over het algemeen wat minder is opgevat dan de voorgaande albums uit de jaren-70. Deels terecht, maar deels ook onterecht. De jaren-70 is natuurlijk een prachtig Dylandecenium en ja, dit album is niet zo goed als bijvoorbeeld 'Blood On The Tracks' en 'Slow Train Coming', maar er staan zeker prachtige nummers op. Dat Dylan een overgangsperiode doormaakt is duidelijk. Een overgang naar de bekritiseerde 'Born Again' periode, een periode waar ik nooit moeite mee gehad heb. Er zitten veel Bijbelse verwijzingen in, zoals ik ook al probeerde aan te geven een paar dagen gelden in een 'Songtekst van de dag'. Het geheel van het album komt daarom ook zoekend over. Zoekend naar een nieuwe stijl. De stijl van dit album is dus ook terug te vinden op de opvolger. Nummers zoals 'New Pony' en 'Senor 'doen voor mij niet onder op de klassiekers uit de jaren-70. Nummers zoals 'True Love' en 'Is Your Love In Vain' dan weer wel. Al is de gitaar in 'True Love' wel erg goed. Dit album doet of goedkoop aan of komt binnen als een bom. Dylan werkt voor het eerst met een echt grote band en ja, dat klinkt wat onwennig. De grote band op de opvolger klinkt dan weer precies goed. Ik probeer niet met de oren van een doorsnee Dylanfan te luisteren, dat ben ik niet. De schoonheid van het album is soms ver te zoeken, maar een vernieuwde Dylan hoeft niet per definitie slecht te zijn. Als Dylan zich niet vernieuwd had waren albums zoals 'Highway 61'en 'Blonde On Blonde' er niet geweest. De opener 'Changing Of The Guards'is voor mij de reden geweest om dit album een jaar of 3 terug aan te schaffen. Ik kan me bij het horen van dit nummer dat nog steeds indenken. Vaak zijn nummers die niet per se het beste van het album zijn redenen voor mij geweest om bepaalde albums te kopen. Ik wijk vaak af van de menigte in mijn mening over muziek van Dylan. Ik houd wel van dit album, al is het niet zoveel als de rest van het decennium. Ik zal en wil nooit dit album afkraken zoals zo velen. Zoals ik al eerder zij, nieuw is niet per definitie slecht. De stem van Dylan is van zeer hoog niveau op dit album. Hij zingt echt, dit is goed te horen op het nummer 'Stop Crying'. Tekstueel is ie niet geweldig, maar die stem, prachtig. Je kunt niet erg veel speculeren of nadenken over dit album; er zit geen diepere boodschap in en de nummers zijn eenvoudig, maar de eenvoud van dingen is soms ook mooi. Nu passeert 'Is Your Love In Vain' m'n oren, misschien doet ie toch niet helemaal onder.Hij heeft wel z'n eigen plekje in m'n hart, een beetje een haat-liefdeverhouding. En ja, 'Senor' die blijft speciaal, een nummer wat van mij is en van niemand anders. Of ben ik nou egoistisch? Alles klopt eraan. Om nog even op die stem teurg te komen, in 'We Better Talk This Over' is ie loepzuiver, wat een streling voor het oor is. De titel van het album waar zou die voor staan? Ik weet het (nog) niet. De bongo op de afsluiter 'Where Are You Tonight' geeft het een Caribisch uiterlijk. Een leuk nummer om te horen, meer ook niet. Ik probeer alle positieve dingen aan te kaarten van dit album. Ik kom dan ook tot de conclusie dat dit album meer positieve kanten dan negatieve kanten bevat. Ik weet dat ik de afgelopen tijd aan veel albums een 10 gegeven heb, dat is dit album dan weer  niet waard. Vergeet niet het bericht hieronder te lezen.

Cijfer: 7,5    

Reacties

  1. ik hoop voor je dat je de diepere lagen buiten alleen Senor nog eens ontdekt in dit prachtige duistere album, dat echter helaas in Baby Please Stop Crying, Is Your Love in Vain en True Love Tends To Forget inderdaad wat simpeler liefdesnummers bevat die qua vorm aan Planet Waves herinneren, maar niet zo intiem klinken als de songs daar, maar wel wat adem geven voor een verder claustrofobische plaat die in Where Are You Tonight voor mij een climax vindt met een tekst die niet had misstaan op Highway 61 of Blonde On Blonde en misschien wel een van zijn wanhopigste creaties is (bij Idiot Wind lag nog iets van een triomf schuil op de achtergrond)
    groet hans altena

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nog even als toevoeging: misschien is het beter wanneer deze plaat wat verder van iemand af blijft staan, want als je hem helemaal vat dan heb je wel even de bodem van de emmer gezien... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts