Songtekst van de dag #13: It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry

Klik hier om de songtekst te lezen.

Ik heb de afgelopen tijd niet veel naar 'Highway 61' geluisterd. Toen ik tussen de Dylan liedjes aan het struinen was op zoek naar een nieuwe 'Songtekst van de dag', sprong deze er tussen uit. Hij heeft me altijd erg aangesproken. De ene keer om die reden dan weer om de andere. Waar het om gaat is de essentie van de tekst: Het kost veel om te lachen, maar het kost meer om te huilen. Na wat zoeken op het net bleek het dat je voor lachen maar 17 spieren en voor een boos gezicht wel 43 spieren nodig hebt. Misschien een beetje een basaal feitje, maar het vat de essentie van de tekst toch goed samen.
Het laatste couplet heeft me altijd het meeste aangesproken, vooral de laatste regel: Don’t say I never warned you When your train gets lost' Dylan de taalvirtuoos flikt het weer om een steengoede verwijzing naar de titel in de tekst te stoppen. Mijn opvatting: Die trein die dus 'verloren' raakt betekent in feite alleen maar meer verdriet.

Genoeg over de tekst. De afgelopen twee weken schrijf ik met veel plezier 'Songtekst van de dag'.
De delen van deze serie die met Dylan te maken hebben, hebben me aan het denken gezet. De twee vragen die het meest in me opgekomen zijn luiden: Waar was Dylan op het moment/momenten dat hij de tekst schreef en waar dacht hij aan? Er zijn vele antwoorden door m'n hoofd gepasseerd en weinigen zullen wel de juiste zijn, als dat al wat uitmaakt. Wat ik me nou afvraag is: Hoe en wat denken de lezers van dit blog over Dylan?, Wat spreekt hen zo aan in zijn persoonlijkheid/teksten en Wanneer zijn ze voor het eerst in contact gekomen met deze man/zijn muziek? Als je antwoord wil geven op deze vragen kun je een reactie achterlaten, of, als je niet openbaar wil zijn, een mailtje naar: marnixdeboer@hotmail.com sturen. Ik lees en beantwoord ze graag.

Reacties

Populaire posts