'Make You Feel My Love'

Om je mijn liefde te laten voelen , hoeveel oprechtheid zit er in die woorden?

Gisteren heb ik de documentaire over het leven en dood van Martin Bril gezien. Ik moet niet zoveel van die man hebben, maar ik houd erg van documentaires over het leven van mensen. Aan het begin en aan het einde werd 'Make You Feel My Love' gedraaid. Naar dit nummer luisterde Bril veel, de laatste weken voor zijn dood, op zijn sterfbed. Ik snap wel dat je op dit nummer je laatste momenten wil doorbrengen. Ik zie nergens meer puurheid in dan in liefde, een mens kan niet zonder liefde. Ik vraag me af of Dylan dit nummer heeft geschreven over de relatie tussen man en vrouw, misschien gaat het over de relatie tussen de mens en God, ouder en kind, twee vrienden. Als je van iemand houd zou je voor hem/haar door het vuur gaan, alles wat je kunt voor die persoon doen. God heeft dat gedaan voor de mens, vele ouders hebben hun leven voor hun kind gegeven. De titel van de Nederlandse vertaling luid: 'Hoe puur kan liefde zijn'. Inderdaad er is niks puurder dan liefde, in dat kleine woordje schuilt alles. De bekende uitspraak luidt niet voor niks: Geloof, hoop en liefde. Deze dingen kunnen niet zonder elkaar. Liefde staat centraal in je leven. Charles Bradley was eens in het Vlaamse programma 'Café Corsari', daar zei hij: 'Ik handel net als Jezus, ik handel vanuit liefde'. Handelen uit liefde is belangrijk, als haat centraal staat word je zelf vol haat en verbittert. Soms vergeet men te handelen uit liefde, ikzelf ook, sterker nog iedereen. Als je boos op iemand bent, kun je soms wel eens vergeten hoe veel je van iemand houd. Dit heeft iedereen, maar bijna altijd komt het weer goed. Dit bewijst dat liefde sterker is dan haat.

Nog een lied van Bob Dylan over de liefde is: 'Shot of Love'. Soms heb je wel eens een 'shot' liefde nodig, liefde is het beste medicijn. Liefde helpt in alle situaties. Soms is een arm om je heen al genoeg, alleen laten blijken dat je om iemand geeft.

Liefde staat centraal.

'When the rain is blowin' in your face
And the whole world is on your case
I could offer you a warm embrace
To make you feel my love
When evenin' shadows and the stars appear
And there is no one there to dry your tears
I could hold you for a million years
To make you feel my love
I know you haven't made your mind up yet
But I would never do you wrong
I've known it from the moment that we met
No doubt in my mind where you belong
I'd go hungry, I'd go black and blue
I'd go crawlin' down the avenue
Oh, there's nothin' that I wouldn't do
To make you feel my love
The storms are ragin' on the rollin' sea
And on the highway of regret
The winds of change are blowin' wild and free
You ain't seen nothin' like me yet
I could make you happy, make your dreams come true
Nothin' that I wouldn't do
Go to the ends of the earth for you
To make you feel my love'

Morgen de recensie van, Dylans derde album, 'The Times They Are A-Changin'' en hopelijk later deze week van, het debuutalbum van Tiny Legs Tim, 'One Man Blues'.
 

Reacties

Populaire posts