Vinylupdate #2: Time Out Of Mind

Eindelijk heb ik hem, de heruitgave van 'Time Out Of Mind' door 'Music On Vinyl'. Zoals vele van jullie wel zullen weten, is 'Time Out Of Mind' pas in 1998 op vinyl verschenen en in een zeer kleine oplage. Als je dan het geluk hebt om er eentje te vinden, kan de prijs gauw al oplopen tot een paar honderd euro. Veel mensen, waaronder ik, vonden het nou wel eens tijd dat er een heruitgave zou komen en wat voor een! 'Music On Vinyl' heeft het weer geflikt om een steengoede uitgave in hun catalogus op te nemen. Terwijl ik dit schrijf passeert ie voor de tweede keer m'n oren. Ik ben nog steeds verbaast over hoe goed de geluidskwaliteit in vergelijking tot de cd is, eerlijk gezegd had ik niets anders verwacht, de uitgaves die ik in mijn bezit heb van 'MOV' hebben me nooit teleurgesteld en heb ik altijd vol verbazing geluisterd. Expres heb ik de afgelopen twee weken, in afwachting tot dat hij binnenkwam, niet naar 'Time Out Of Mind' geluisterd en hunkerde als het ware naar de donkere Dylan. Ik kan me de eerste keren luisteren nog goed herinneren, 'Time Out Of Mind' was zelfs een van de eerste 5 Dylan-cd's die ik kocht. Het was voor mij een plaat om aan te wennen en ik was eigenlijk een beetje teleurgesteld, die Dylan had ik nog nooit gehoord oud, somber en zeurend, maar gelukkig na een paar zware luistersessies kwam ie in als een bom. De 'swampsound' waar de producer Daniel Lanois al een keer eerder aan gewerkt heeft met 'Oh Mercy', komt nog beter uit dan op de cd, als je je ogen sluit en je inbeeld dat je in de studio met Dylan en band zit geloof je het bijna, je kunt de mensen zien, de sfeer voelen, en de geur ruiken. Dit is een van de dingen die mij in Dylan zo aanspreekt, kunnen verduiken in je eigen wereld, even nergens ander aan denken en niks anders voelen dan de muziek. Alle stukjes die de cd liet liggen zijn weggepoetst, het originele geluid geremasterd en het kon niet beter.


Waarschijnlijk zal ik mijn handen op het debuutalbum van Tiny Legs Tim pas volgende week kunnen krijgen, later dus meer. Morgen alsnog de recensie van 'The Times They Are A-Changin''

Reacties

Populaire posts